مسئله گردشگری در ایران؛ متولی نابلد - دانشکده معماری arch

مسئله گردشگری در ایران؛ متولی نابلد
مؤلفین: سید امیر منصوری - سعید شفیعا
ناشر: انتشارات هنر، معماری و شهرسازی نظر
ناشر: انتشارات هنر، معماری و شهرسازی نظر
خلاصۀ کتاب
کتاب «مسئله گردشگری در ایران؛ متولی نابلد» نوشته دکتر سید امیر منصوری، دانشیار گروه معماری منظر دانشگاه تهران و دکتر سعید شفیعا، هیئت علمی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در سال 1399 در انتشارات پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر منتشر شده است.
مسئله گردشگری در ایران، درحالیکه برای توسعه فعالیتهای آن تلاشهای زیادی انجام شده، همچنان ناشناخته است. گردشگری بیش از آنکه محل کسب درآمد باشـد، نظام پرورش است که نیازمند درسـت دیده شـدن اسـت. رویکرد درآمدزایی به گردشگری در شرایطی که نگاه سیستمی بـه آن تبیین نشده و مدیریت غیرکارشناس بر آن حاکم است، رسالت گردشگری را به مخاطره میکشاند. تشکیل وزارتخانه یا شکلدهی سازمانهای محلی برای راهیابی کافی نیست. نیاز فعلی گردشگری ایران، استقرار متولی دانا و حکیم است تا با نگاه سیستمی به گردشگری، اهداف برنامه، سیاستها و اقدامات بینبخشی را تعریف کند. مجموعه پیشرو برآمده از برگزاری نشستها و مصاحبههای تخصصی، نقد اخبار و وقایع مربوطه و کوتاهنوشتهای کارشناسانه حول موضوع مسئله گردشگری در ایران است که در چهار فصل گردآوری و تحلیل شده و در انتخاب اولویتهای راهبردی میتواند کمکرسان باشد.
فصل 1: نشستهای نقد راهبردی گردشگری در ایران
فصل 2: جستار انتقادی گردشگری در ایران
فصل 3: پرونده گردشگری در ایران
فصل 4: نقد نظر گردشگری در ایران
مسئله گردشگری در ایران، درحالیکه برای توسعه فعالیتهای آن تلاشهای زیادی انجام شده، همچنان ناشناخته است. گردشگری بیش از آنکه محل کسب درآمد باشـد، نظام پرورش است که نیازمند درسـت دیده شـدن اسـت. رویکرد درآمدزایی به گردشگری در شرایطی که نگاه سیستمی بـه آن تبیین نشده و مدیریت غیرکارشناس بر آن حاکم است، رسالت گردشگری را به مخاطره میکشاند. تشکیل وزارتخانه یا شکلدهی سازمانهای محلی برای راهیابی کافی نیست. نیاز فعلی گردشگری ایران، استقرار متولی دانا و حکیم است تا با نگاه سیستمی به گردشگری، اهداف برنامه، سیاستها و اقدامات بینبخشی را تعریف کند. مجموعه پیشرو برآمده از برگزاری نشستها و مصاحبههای تخصصی، نقد اخبار و وقایع مربوطه و کوتاهنوشتهای کارشناسانه حول موضوع مسئله گردشگری در ایران است که در چهار فصل گردآوری و تحلیل شده و در انتخاب اولویتهای راهبردی میتواند کمکرسان باشد.
فصل 1: نشستهای نقد راهبردی گردشگری در ایران
فصل 2: جستار انتقادی گردشگری در ایران
فصل 3: پرونده گردشگری در ایران
فصل 4: نقد نظر گردشگری در ایران