کارشناسی ارشد مدیریت پروژه و ساخت

کشور ایران بعنوان یک کشور در حال توسعه بخش عمده ای از درآمد سالانه خود را در بخش اجرا و توسعه پروژه های عمرانی و زیر بنائی سرمایه گذاری می کند. در این ارتباط سالانه تعداد انبوهی پروژه در بخش های مختلف زیر بنائی، عمرانی، صنعتی و خدماتی تعریف و اجرا می شوند. اجرای موفق چنین حجمی از پروژه ها، نیازمند آگاهی بخش های  مختلف سرمایه گذاری، کارفرمائی، مهندسی  و همچنین سازندگان و پیمانکاران از دانش مدیریت پروژه می باشد.

رشته مدیریت پروژه و ساخت مجموعه ای است مهندسی – مدیریتی که برای مدیریت ، نظارت ، طراحی واجرای پروژه ها به ویژه پروژه های عمرانی طرح ریزی شده است . این رشته با ماهیت بین رشته ای تلفیقی از رشته های مهندسی عمران مهندسی صنایع و رشته مدیریت، و به معنایی  تلفیق علم هنر و فن است که به منظور آموزش برای انجام فعالیت های آماده سازی نظارت و اجرای پروژه به ویژه پروژه های عمرانی طرح ریزی شده است

با توجه به تقاضای بالای بازار صنعت ساخت و ساز به تخصص مدیریت پروژه و  اینکه جمع کثیری از فارغ التحصیلان رشته های مرتبط با صنعت ساخت کشور از قبیل مهندسی معماری- عمران- تاسیسات، طراحی شهری و...  در طول زندگی حرفه ای خود مواجه با کنترل ، اجرا و مدیریت پروژه های عمرانی می باشند. آگاهی و اطلاع از روشهای برنامه ریزی، کنترل و اجرای پروژه ها ضروری بوده و در کارائی آنها تاثیر قابل توجهی خواهد داشت.در این ارتباط، علاوه بر کارشناسان و مدیران فعال در بخش های مشاوره و پیمانکاری ، شاغلین و تصمیم گیرندگان بخش های اجرایی و برنامه ریزی کشور نیز نیازمند آشنایی با روشهای اداره پروژه های عمرانی در سطوح مختلف می باشند

تاکیدات اصلی در رشته مدیریت پروژه و ساخت بر روی تلفیق دانش و اجرا ، کاربردی بودن آموزه و مدیریت صحیح پروژه های عمرانی متمرکز است. از آنجا که مهندسین عمران و معماری، علی رغم جایگاه حرفه ای خود در پروژه ها،  با مهارت های  مرتبط با دانش حقوقی پروژه ها، اصول مدیریت صحیح پروژه ها و مواردی از این دست آشنایی ندارند ، رشته مدیریت پروژه با هدف رفع خلاء موجود طراحی گردیده است. موضوعی که ایفای نقش کارشناسان در پروژه های عمرانی را بسیار پر رنگ ساخته است.
هدف از این دوره پاسخ گویی به نیاز های  صنعت ساخت و ساز  کشور در زمینه های مدیریت پروژه از قبیل انتخاب سیستم های صحیح  اجرای پروژه، مدیریت امور اجرائی پروژه ها ، برنامه ریزی و اجرای طرحهای بزرگ مسکونی، عمران شهری و منطقه ای، نظارت کارگاهی و امور مربوط به مقررات و قوانین مدیریت پیمان می باشد. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در یکی از مشاغل اجرایی، پژوهشی و آموزشی، در سازمان ها و نهادهای دولتی، بنگاه های سرمایه گذاری، مهندسین مشاور، شرکت های پیمانکاری و غیره، تصدی مسئولیتهایی از قبیل کارشناس، سرپرست و مدیر واحدهای اجرایی چه در مرحله ساخت و چه در مرحله برنامه ریزی را عهده دار گردند.

مجموع واحدهای دروس ارائه شده در این دوره 32 واحد بوده که به شرح زیر میباشد.

واحد الزامی          18 واحد

واحد اختیاری        8  واحد

پایان نامه             6  واحد