گروه های دانشکده گروه های دانشکده

مدیر گروه مدیر گروه

دانشیار
شماره تماس
اتاق: 316
پست الکترونیکی

اعضای هیات علمی اعضای هیات علمی

نمایش 12 نتیجه
از 1
 
حمیدرضا ابراهیمی

حمیدرضا ابراهیمی 

مربی
شماره تماس: -
اتاق: -
پست الکترونیکی: 
سید یحیی اسلامی

سید یحیی اسلامی 

استادیار
شماره تماس: -
اتاق: 310
پست الکترونیکی: 
نیوشا اسمعیل پور عربی

نیوشا اسمعیل پور عربی 

استادیار
شماره تماس: 02166409696
اتاق: -
پست الکترونیکی: 
حمیدرضا انصاری

حمیدرضا انصاری 

استادیار
شماره تماس: -
اتاق: 314
پست الکترونیکی: 
پرستو عشرتی

پرستو عشرتی 

استادیار
شماره تماس: -
اتاق: 322
پست الکترونیکی: 
لیلا علی پور

لیلا علی پور 

استادیار
شماره تماس: 02161113480
اتاق: -
پست الکترونیکی: 
علیرضا عینی فر

علیرضا عینی فر 

استاد
شماره تماس: -
اتاق: 321
پست الکترونیکی: 
افرا غریب پور

افرا غریب پور 

استادیار
شماره تماس: -
اتاق: 311
پست الکترونیکی: 
مریم غروی الخوانساری

مریم غروی الخوانساری 

استادیار
شماره تماس: -
اتاق: -
پست الکترونیکی: 
امیرسعیدمشهوربه محمد محمودی

امیرسعیدمشهوربه محمد محمودی 

دانشیار
شماره تماس: -
اتاق: 316
پست الکترونیکی: 
قاسم مطلبی

قاسم مطلبی 

دانشیار
شماره تماس: -
اتاق: 323
پست الکترونیکی: 
حامد مظاهریان

حامد مظاهریان 

دانشیار
شماره تماس: -
اتاق: 307
پست الکترونیکی: 
نمایش 12 نتیجه
از 1

کارشناسی ارشد معماری

دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته معماری به عنوان دوره‌ی تحصیلات تکمیلی، پس از طی دوره کارشناسی مهندسی معماری، مطرح می‌باشد. هدف اصلی ایجاد دورة کارشناسی ارشد معماری در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، تربیت فارغ التحصیلان دورة کارشناسی مهندسی معماری جهت آماده نمودن آنها برای ورود به حرفة معماری و فعالیتهای اجرایی و نیز ایجاد زمینه جهت ورود به عرصههای تحقیقاتی و مطالعات عالی معماری می باشد.

باتوجه به نیاز کشور به بهره‌گیری از معمارانی مجرّب در زمینه‌های اجرایی و تحقیقاتی، و نیز باتوجه به استقبال قابل توجه دانش‌آموختگان معماری به ادامه تحصیل در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری معماری، رسالت دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه مادر برای راه‌اندازی این دوره، سنگین‌ می‌باشد.

طبق آئین نامه مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تعداد کل واحدهای درسی دورة کارشناسی ارشد مهندسی معماری 32 واحد  و طول دوره حداقل 4 نیمسال و حداکثر 6 نیمسال تحصیلی می‌باشد.

پیش بینی شده است تا دانشجویان این دوره ضمن انجام تمرینات طراحی معماری در کارگاههای طراحی، در قالب دروس نظری نیز با دیدگاههای نظری و اجرایی طراحی بهتر آشنا شده و بتوانند از ایجاد ارتباط بین مباحث نظری و اجرایی بهره‌مند گردند. برنامه‌ریزی این دورة آموزشی از تعامل بین سه محور دروس طراحی، دروس آشنایی با حکمت و فلسفه معماری، و دروس آشنایی با محیط حرفهای تشکیل شده است. این تعامل بگونهای برنامه‌ریزی شده تا در هر نیمسال تحصیلی، دانشجویان دروس کارگاهی (عملی) و دروس نظری خود را با اهدافی از پیش تعیین شده سپری نموده تا در طول این دوره پس از آشنایی بهتر با انجام مطالعات طراحی و مبانی برنامه‌ریزی و طراحی، و ضمن آشنایی با دیدگاههای نظری و فلسفی در ارتباط با طراحی معماری، بتوانند این اطلاعات و نظریهها را با محدودیتها و نیازهای اجرایی سازگار نموده، طراحانی خلاق و ماهر تربیت گردند.

جهت دستیابی به این اهداف، در طی نیمسال اول دورة آموزشی، پیش‌بینی گردیده تا دانشجویان به یک شناخت اولیه در ارتباط با افکار طراحی خود و روش‌های طراحی دست پیدا نمایند. در طی نیمسال دوم، دانشجویان با  دیدگاههای نظری معماری آشنا شده و به تفکر و تعمق در این زمینهها تشویق می‌گردند. در نیمسال سوم، با استفاده از دروس کاربردی در حرفه، از دانشجویان خواسته می‌شود تا خود را برای ورود به فعالیت حرفهای آماده نمایند. از اینرو در هر نیمسال تحصیلی مضامین دروس کارگاهی و دروس نظری با توجه به‌‌ اهداف تعریف شده برای هر نیمسال مشخص می‌باشد و در طی این فرآیند تحصیلی دانشجویان می‌توانند زمینة لازم جهت سپری نمودن نیمسال چهارم که در آن به تدوین پایان‌نامه و طرح نهایی می پردازند را فراهم نمایند.

مجموع واحدهای دروس ارائه شده در این دوره 32 واحد بوده که به شرح زیر میباشد.

واحد الزامی          26 واحد

واحد اختیاری        2 واحد

پایان نامه             6 واحد

دکتری معماری

با نگاهی کوتاه به محیط اطراف خود می توان دریافت که معماری کشور ما گرفتار بیماری پیچیده ایست که مهمترین عارضه آن تنزل کیفیت و بی هویتی می باشد. برای مبارزه با این بیماری باید از جهات مختلف اقدام کرد که درین میان سهم دانشکده های معماری بسیار کلیدی است.

به منظور مبارزه با تنزل کیفیت باید در صدد ارتقای دانایی و توانایی جامعه دانشگاهی برآمد و برای مبارزه با بی هویتی باید در دانشکده های معماری کشور متحمل پرورش و رشد ارزشهای خودی گردد.

در مورد نخست چنانچه دانایی و توانایی را اعتبارا از یکدیگر مجزا کنیم دوره دکترای معماری وظیفه ی ارتقای دانایی معماری را برعهده خواهد داشت. برای ارتقای دانایی معماری گسترش و تعمیق دانش معماری و تنقیح آنها با صافی فرهنگ خودی ضرورت پیدا می کند.

دوره دکترای معماری، مجموعه ای هم آهنگ از فعالیت های علمی، آموزشی و پژوهشی در زمینه معماری(شامل طرح های عمرانی، صنعتی، تاسیسات زیربنایی و سایر پروژه ها) است که با تکیه بر مفاهیم، دیدگاه ها، روش ها، نظری، تجربی و یا تلفیقی از این دو است و آموزش، وسیله برطرف ساختن کاستی های اطلاعاتی داوطلب  و هموار ساختن راه حصول به اهداف تحقیق می باشد. هدف از ایجاد این دوره رسیدن به یک یا چند مورد از موارد زیر است:

الف)احاطه یافتن بر آثار علمی مهم در یک زمینه و گرایش خاص معماری

ب)آشنایی با روش های پیشرفته تحقیق و کوشش برای نوآوری در این زمینه

ج)دستیابی به جدیدترین مبانی علمی، تحقیقاتی و فناوری در زمینه معماری

د) نوآوری در زمینه های علمی و تحقیقی و کمک به پیشرفت و گسترش مرزهای دانش

ه) تسلط یافتن بر یک یا چند امر، همچون تعلیم و تحقیق و برنامه ریزی، اجرا یا هدایت و نظارت و ارزیابی، تجزیه و تحلیل و حل مسائل علمی و گشودن مشکلات علمی جامعه در یکی از زمینه های تخصصی معماری برای انجام وظیفه در نظام تحقیقاتی و آموزش عالی کشور یا وظایف مدیریتی و راهبردی در سازمان های دولتی و نهادهای برنامه ریزی کشور

و) اشاعه و تولید دانش معماری متناسب با ویژگی های فرهنگی و شرایط خاص کشور

ضرورت های دوره دکترای معماری علاوه بر تربیت نیروهای مورد نیاز دانشگاه ها و موسسات آموزشی برای تدریس دروس این رشته در موسسات آموزشی و اجرایی و تربیت و تامین پژوهشگران و مشاوران ارشد معماری برای حیطه های مختلف معماری، شامل فراهم نمودن امکان ادامه تحصیل فارغ التحصیلان دوره کارشناسی ارشد معماری و سایر رشته های مرتبط در مرحله پیشرفته تر و افزایش تخصص های مربوط به معماری در کشور می باشد.

رشته معماری در مقطع دکتری شامل دروس اصلی، دروس تخصصی ویژه و رساله به شرح زیر می باشد:

دروس اصلی              9 واحد

دروس تخصصی ویژه    9 واحد

رساله                     18 واحد