امروزه بشر در عصر الکترونیک، رایانه و فناوری دیجیتال و هوشمند به‌سر می‌برد. از میانه سده بیستم (دهه ۱۹۶۰) مشخص شد که عصر الکترونیک تأثیرات مهمی بر معماری خواهد گذاشت. در این سال‌ها، در صنایع پیشرفته حمل‌ونقل (مانند هوافضا و خودروسازی) برای اولین بار از رایانه و نرم‌افزارهای پیشرفته برای تولید صفحات و پوسته‌های پیچیده و وانمایی محصولات نهایی استفاده شد، که این امر توجه معماران و دیگر طراحان را به خود جلب کرد. در این میان، طبیعت، به‌عنوان الگوی دیرینه انسان و معماری، با رویکردی جدید بررسی شد. در اواخر سده بیستم (دهه‌های ۸۰ و ۹۰) انسان به کمک رایانه، قدرت بررسی و بازسازی فرم‌ها و الگوهای پیچیده طبیعت را به‌دست آورد وبدین ترتیب، حرکت، رشد و تکامل در طبیعت بررسی شد، به امید آنکه معماری بتواند از ثبات بی‌جان به پویایی هوشمند سوق پیدا کند.

در این بین گِرِگ لین، طراح و نظریه‌پرداز آمریکایی، اولین فردی بود که به کمک رایانه، موضوع پویایی فرم و فضا را در جهان مطرح کرد. آثار معماری وی متأثر از جست‌وجوی او در متون فلسفی، به‌خصوص آثار ژیل دلوز، گاتفرید ویلهلم لایبنتز و هنری برگسون است.کتاب مهم لین که در اینجا ترجمه شده است، در سال ۱۹۹۹ اولین بار با عنوان Animate Form یا فرم پویانما به چاپ رسید. این کتاب نه‌تنها بحث سکون، ثبات و ایستایی معماری را به چالش کشید، بلکه سبب شد که تعاریف جدیدی برای فرم، فضا، زمان و حرکت در معماری مطرح شود. این کتاب را می‌توان پایه و اساس بحث معماری پارامتریک دانست، چراکه لین در آن نشان داد چگونه معماری می‌تواند با استفاده از رویکردهای فلسفی جدید و فناوری نوین رایانه‌ای، مفاهیم حرکت، نیرو یا تکامل در زمان را پویانمایی کند. این کتاب نظریه جذاب و جدیدی درباره معماری در عصر الکترونیک ارائه می‌کند که برای دانشجویان، استادان و پژوهشگران معماری مفید خواهد بود.