پیرو تفاهم نامه همکاری دانشکده معماری پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران و سازمان نظام مهندسی استان تهران، دو روز کارگاه تئوری در خصوص مباحث حقوق مهندسی در تاریخ های 98/04/29   98/05/01 در دانشکده معماری برگزار شد.

در روز اول کارگاه، جناب آقای دکتر پرچمی در خصوص مبانی حقوقی قراردادهای خصوصی و دولتی- اصول تنظیم قراردادها- شرایط صحت قراردادها- انواع تعهدات قراردادی- جایگاه عرف و قانون در قراردادها- فسخ و تعلیق و خاتمه- انواع بیمه- مروری بر انواع سیستم های انجام پروژه- فهرست بها، تعدیل و صورت وضعیت نویسی آموزش دادند. و در کارگاه روز دوم جناب آقای مهندس میررضوی در خصوص نحوه اخذ پروانه ساختمانی از شهرداری- مسئولیت های حقوقی، کیفری و انتظامی مهندسین طراح و ناظر رشته معماری در زمان احداث و بهره برداری از ساختمان- نحوه گزارش نویسی تدریس کردند و همچنین با بازخوانی چندین پرونده حقوقی متقاضیان را نسبت به وظایف قانونی و مسئولیت های یک مهندس ناظر، مجری و طراح آگاه نمودند.

اولین بازدید از مجموعه بازدیدهای 9 گانه اجرای ساختمان سازی که مربوط به مرحله تخریب می شود در تاریخ 98/5/05  آغاز شد.

این بازدید همراه 22 نفر از شرکت کنندگان و با حضور جناب آقای دکتر فرصت کار به عنوان مدرس از طرف دانشگاه و مهندس فتوحی از بازرسان پایه یک سازمان نظام مهندسی انجام پذیرفت. این سفر علمی ساعت 8 صبح از محل دانشکده معماری شروع شد و پس از بازدید از 2 کارگاه ساختمانی فعال در سطح شهر تهران، در ساعت 2 بعد از ظهر در محل دانشکده معماری خاتمه یافت.

در ابتدا به منظور رعایت نکات ایمنی در کارگاه، به هریک از شرکت کنندگان یک عدد کلاه ایمنی و یک عدد کاور تحویل داده شد تا در طی 9 مرحله بازدید و تا پایان دوره همراه خود داشته باشند.

سپس در طی بازدید از کارگاه ساختمانی که در مرحله تخریب بود مراحل انجام تخریب اصولی، رعایت نکات ایمنی در کارگاه به تفصیل توضیح داده شد و سپس به نقد و بررسی کارگاه و نحوه رعایت اصول صحیح کار پرداختند. در ادامه گروه به کارگاه دوم که مربوط به مرحله گودبرداری بود عزیمت نمودند و در آنجا نکات مربوط به پایدارسازی گود و آماده­سازی ساختمان برای مرحله گودبرداری آموزش داده شد.

در نهایت تیم شرکت کننده ساعت 12 به دانشگاه تهران بازگشتند و در خصوص نحوه گزارش نویسی مطابق با اصولی که یک ناظر باید گزارشات خود را به مراجع ذی صلاح و مراجع صدور پروانه ساختمانی ارائه دهد، آموزش­هایی داده شد.

در پایان جناب آقای دکتر اکرمی (رئیس دانشکده معماری) با حضور در جمع شرکت کنندگان از نظرات آنان در خصوص برگزاری این سفر علمی و اولین روز بازدید از کارگاه، مطلع شدند و اولین روز آموزشی با دستاوردی از جنس آگاهی و تجربه و بازدید عملی در ساعت 14 خاتمه یافت.