مرمت - دانشکده معماری arch
مدیر گروه
اعضای گروه
نام استاد | مرتبه علمی | گرایش |
---|---|---|
پیروز حناچی | استاد | حفاظت و مرمت میراث معماری و شهری |
سمیه فدائینژاد بهرامجردی | دانشیار | حفاظت و مرمت میراث معماری و شهری |
محمدباقر کبیرصابر | استادیار | حفاظت و مرمت میراث معماری و شهری |
محمدحسن طالبیان | استاد | مطالعات معماری ایران |
الهام اندرودی | دانشیار | مطالعات معماری ایران |
سعید خاقانی | استادیار | مطالعات معماری ایران |
محمدحسن خادمزاده | استادیار | مطالعات معماری ایران |
اهداف
- دوره کارشناسی ارشد مطالعات ایران به بازنگری و تعمق در پیشینه تاریخی معماری، شهر و شهرنشینی ایران و بسط و تعمیق دانش موجود در این زمینه میپردازد. بدیهی است در توضیح و تبیین مشخصات معماری و شهر به عنوان فضای زیست ایرانی در دورههای مختلف علاوه بر پرداخت به سکونتگاهها و بناها، به شئونات دیگر زندگی انسان همانند فرهنگ، هنر، تاریخ و... پرداخته میشود. هدف از برگزاری دوره کارشناسی ارشد مطالعات معماری ایران تربیت پژوهشگر تاریخ معماری، بسط و گسترش دانش در زمینه تاریخ پرافتخار معماری ایران است. فارغالتحصیلان این دوره میتوانند به عنوان پژوهشگر تاریخ معماری و شهرسازی ایران در مراکز پژوهشی مرتبط اعم از دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی، سازمان میراث فرهنگی، گروههای باستانشناسی اشتغال داشته باشند یا به عنوان مدرس تاریخ معماری و شهرسازی در دانشگاهها به امر تدریس بپردازند و یا به عنوان مشاور در گروههای علمی، طراحی معماری و شهرسازی به کار اشتغال ورزند. آشنایی دانشجویان با مشخصات زمانی و مکانی معماری دوران تاریخی پیش از اسلام (تا پایان دوره ساسانی)، شناخت مفهوم و مشخصات حوزههای فرهنگی این دوره و چگونگی تکوین معماری در این حوزهها، آشنایی با آثار مهم معماری و شهر در این دوران، شناخت ماهیت و کیفیت معماری در این دوران، کوشش برای تفسیر معماری یافتههای باستانشناسی مربوط به این دوران از اهداف این دوره است.
روش
-
در این درس دانشجویان ضمن آشنایی با مصادیق معماری دوران تاریخی پیش از اسلام، حتیالمقدور با مواجهۀ مستقیم با آثار به جامانده، به انتخاب خود و با راهنمایی مدرس به یک پژوهش تکمیلی درباره یکی از نمونههای شناخته یا پژوهش اکتشافی در باره یکی از نمونههای کمتر شناخته شده میپردازند و نتایج مطالعات خود را در کلاس عرضه مینمایند انتخاب موضوعات کلی در زمینۀ معماری ایران در دوران پیش از اسلام ایران بلامانع است. از آنجا که بیشتر اطلاعات دربارۀ معماری پیش از تاریخ ایران حاصل پژوهشهای باستانشناسان است، لازم است دانشجویان با روشهای تفسیر معمارانۀ یافتههای باستانشناسی عملاً آشنا شوند. بهتر است برای معرفی آثار و یافتههای باستانشناسی و تحلیل خصوصیات آنها از اساتید و کارشناسان متخصص هر حوزه، منطقه و محوطه کمک گرفته شود. در این جلسات، مدرس میکوشد در حضور متخصصان مدعو (در زمینۀ باستانشناسی و تاریخ هنر) و با استفاده از نقشهها و تصاویر گویا و قابل فهم، دانشجویان را به طرح پرسشها و نظراتی از منظر تاریخ معماری ترغیب و از این راه آنها را با اطلاعات و خلأهای اطلاعاتی موجود از نزدیک آشنا کند.
شرايط و ضوابط ورود به دوره
-
دانشآموختگان رشتههای مختلف معماری و شهرسازی ميتوانند وارد كارشناسی ارشد مطالعات معماری ايران شوند. شرايط و ضوابط ورود به دوره مطابق مقررات وزارت علوم، تحقيقات و فناوری میباشد.
-
مجموع واحدهای این دوره 28 واحد است که مشتمل بر 12 واحد دروس تخصصی، 10 واحد دروس اختیاری و 6 واحد پایاننامه میشود. همچنین دانشجویان در صورت نیاز میتوانند 12 واحد از دروس جبرانی را بگذرانند.
برای مشاهده سرفصل مصوب رشته و کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.
- محیطهای تاریخی در برگیرنده مجموعه متنوعی از بناها، یادمانها و مجموعههای ارزشمنداند که در طول قرنها شکل گرفته و محصول مراحل پیچیده رابطه انسان و محیط مصنوع بوده و بواسطه دارا بودن ویژگیهای منحصر به فرد تاریخی و ارزشهای متنوع معمارانه، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی قابل ارج نهادن میباشند. محیطهای تاریخی و میراث معماری ارزشمند آن به منزله ثروتهای غیر قابل جایگزینی میباشند که سرمایه و ذخائر قرنها مهارتهای استادکارانه را به معرض نمایش میگذارند و بواسطه آن به مکانها امتیازات منحصر به فردی اعطاء میکنند. بناها، مجموعهها و بافتهای با ارزش شهری از مهمترین یادگارهایی هستند که از نسلهای پیشین به دست ما رسیدهاند و باید بعنوان ثروتی عظیم، آنها را به نسلهای بعدی انتقال دهیم و ضمن حفظ اصالت و یکپارچگی، آنها را برای زندگی معاصر نیز تجهیز نمود.
- این برنامه با چنین رویکرد نوین به امر حفاظت و با هدف توسعه مبتنی بر توجه ویژه به ارزشهای مختلف در ابعاد فرهنگی، تاریخی، اجتماعی و اقتصادی تدوین شده است. هدف از بازبینی برنامه قبل و تدوین این برنامه، ارائه برنامهای با نگاهی نو مبتنی بر بسط و تعمیم نگرشها و سیاستهای نوین امر حفاظت و استفاده از تجربیات جهان بوده است. با توجه به گستردگی موضوع و ضرورت تخصصیتر کردن حوزههای مطالعاتی و آموزشی امر حفاظت، برنامه ارانه شده با لحاظ دو گرایش (حفاظت میراث معماری و حفاظت میراث شهری) در این عرصه تفکیک و تدوین شده است. معیارها و شاخصهای کلیدی در این بازنگری علاوه بر بهروز رسانی و انطباق برنامه با دستاوردهای روز دنیا، توجه به نقش و توانایی دانش آموختگان، اشتغال فارغالتحصیلان و بومیسازی برنامه منطبق با ارزشهای مورد تأکید جامعه بویژه توجه به ارزشهای دینی، اعتقادی و ملی بوده است.
اهداف
- تلاش برای ایجاد نگرشی تازه به حفاظت از ثروتهای فرهنگی و تاریخی و ارتباط آن با زندگی امروز و همچنین ارتباط صنعت توریسم و حوزه سرمایهگذاری بر ثروتهای فرهنگی و تاریخی
- تربیت متخصصان کارآمد که علاوه بر دانشاندوزی در حوزه فنی و تخصصی حفاظت به ابعاد مختلف و ارزشهای بیبدیل فرهنگ و تمدن ایرانی – اسلامی آگاهاند.
- توجه و تاکید بر استفاده از فنآوریهای نوین در فرآیند آموزش حفاظت
- تأکید بر یکی از اصولیترین اهداف فرهنگی پس از انقلاب اسلامی ایران مبنی بر شناسایی ویژگیها و ارزشهای فرهنگی- تاریخی کشور از طریق مطالعه شناخت و حفاظت ابنیه و مجموعههای فرهنگی تاریخی گذشته و همچنین احیاء و تداوم زندگی آنها در جهت توسعه سیاستهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
- تربیت متخصصان کارآمد که علاوه بر دانشاندوزی در حوزه فنی و تخصصی حفاظت به ابعاد مختلف و ارزشهای بیبدیل فرهنگ و تمدن ایرانی – اسلامی آگاهاند.
- توجه و تاکید بر استفاده از فنآوریهای نوین در فرآیند آموزش حفاظت
- تأکید بر یکی از اصولیترین اهداف فرهنگی پس از انقلاب اسلامی ایران مبنی بر شناسایی ویژگیها و ارزشهای فرهنگی- تاریخی کشور از طریق مطالعه شناخت و حفاظت ابنیه و مجموعههای فرهنگی تاریخی گذشته و همچنین احیاء و تداوم زندگی آنها در جهت توسعه سیاستهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
شرايط و ضوابط ورود به دوره
-
دانشآموختگان رشتههای كارشناسی و بالاتر معماری، شهرسازی و مرمت بنا به شرط اخذ شرايط مندرج در دفترچه كنكور هرسال ميتوانند در اين رشته وارد شوند.
-
مجموع واحدهای این دو دوره 28 واحد است که مشتمل بر 12 واحد دروس تخصصی، 4 واحد دروس تخصصی مشترک، 8 واحد دروس اختیاری و 4 واحد پایاننامه میشود. همچنین دانشجویان در صورت نیاز میتوانند 12 واحد از دروس جبرانی را بگذرانند.
برای مشاهده سرفصل مصوب رشته و کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.
-
اهداف
- هدف اصلی از راهاندازی دوره دكتری مرمت و احياء بناها و بافتهای تاريخی، تلاش به منظور ورود به عرصه آموزش و پژوهش حفاظت و مرمت ميراث در عالیترين سطح آن میباشد. دوره دكتری دورهای تماموقت و بالاترين دوره تحصيلی آموزش عالی است كه به اعطای مدرك تحصيلی «مرمت و احياء بناها و بافتهای تاريخی» میانجامد.
- فراهم نمودن بستر مناسب به منظور ارتقاء سطح آموزش و پژوهش دانشجويان علاقمند به ادامه تحصيل در بالاترين سطح آموزش عالی رشته حفاظت ميراث
- بسترسازی به منظور بازشناسی و واكاوی نظريهها و مطالعات غالب و انتقادی حوزه حفاظت ميراث
- نوآوری در زمينههای آموزشی و پژوهشی حفاظت ميراث و كمك به پيشرفت و گسترش مرزهای دانش در اين حوزه
- تربيت مديرانی كارآمد در مديريت و راهبری پروژهها و طرحهای مرمت بناها، مجموعهها و بافتهای تاريخی در سازمانها و ارگانهای دولتی، عمومی، بخشهای خصوصی و نهادهای سياستگذاری و برنامهريزی كشور
- تأمين منابع انسانی مورد نياز جهت ترويج و آموزش اين رشته در ساير دانشگاهها و مراكز پژوهشی مرتبط
- اشاعه و توليد دانش حفاظت ميراث متناسب با ويژگیهای فرهنگی و شرايط خاص كشور
- تربيت متخصصان كارآمد كه علاوه بر دانشاندوزی در حوزه فنی و تخصصی حفاظت، در زمينه نظريهپردازی و مطالعات عميق ميراث نيز از تسلط كافی برخوردار باشند.
- بسترسازی به منظور بازشناسی و واكاوی نظريهها و مطالعات غالب و انتقادی حوزه حفاظت ميراث
- نوآوری در زمينههای آموزشی و پژوهشی حفاظت ميراث و كمك به پيشرفت و گسترش مرزهای دانش در اين حوزه
- تربيت مديرانی كارآمد در مديريت و راهبری پروژهها و طرحهای مرمت بناها، مجموعهها و بافتهای تاريخی در سازمانها و ارگانهای دولتی، عمومی، بخشهای خصوصی و نهادهای سياستگذاری و برنامهريزی كشور
- تأمين منابع انسانی مورد نياز جهت ترويج و آموزش اين رشته در ساير دانشگاهها و مراكز پژوهشی مرتبط
- اشاعه و توليد دانش حفاظت ميراث متناسب با ويژگیهای فرهنگی و شرايط خاص كشور
- تربيت متخصصان كارآمد كه علاوه بر دانشاندوزی در حوزه فنی و تخصصی حفاظت، در زمينه نظريهپردازی و مطالعات عميق ميراث نيز از تسلط كافی برخوردار باشند.
-
طول دوره دكتری چهار سال (هشت نيمسال تحصيلی) است. اما در شرايط ويژه، با تصويب شورای تحصيلات تكميلی دانشكده و رعايت مقررات مالی دانشگاه، دانشجو ميتواند از سنوات اضافی استفاده كند.
-
تعداد كل واحدهای درسی اين دوره ٣٦ واحد است كه ١٨ واحد آن آموزشی و ١٨ واحد آن رساله دكتری میباشد.
برای مشاهده سرفصل مصوب رشته و کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.