کارشناسی ارشد معماری داخلی

رشته معماری داخلی پیش از انقلاب اسلامی ایران در نظام آموزش عالی کشور به صورت محدود در حال فعالیت بود. این رشته در دانشکده هنرهای تزیینی آموزش داده می شد. لیکن پس از انقلاب اسلامی و با آغاز انقلاب فرهنگی به دلیل جهت گیری این رشته به سوی تجمل گرایی و ضرورت بازبینی در محتوا و نظام آموزشی رشته تعطیل گردید.

در سالهای اخیر و با توجه به ضرورت تاسیس این رشته با رویکردی متفاوت، آموزش عالی با تاسیس این رشته موافقت نمود. برنامه آموزشی رشته معماری داخلی در مقطع کارشناسی ارشد و به عنوان یکی از گرایش های رشته معماری در مورخ 12/ 10 / 1383 و در پانصد و سی و دومین جلسه شورای گسترش آموزش عالی تصویب گردید. در ابتدا دانشگاه هنر این رشته را راه اندازی نمود و دانشگاه تهران نیز با توجه به مسئولیت و جایگاه خاصی که در شکل دهی به رشته های مورد نیاز جامعه بر خود فرض میداند از سال 1389کارشناسی ارشد معماری داخلی را با انجام اصلاحاتی در برنامه آموزشی مصوب، راه اندازی کرد.

معماری داخلی اکنون به عنوان گرایش رشته کارشناسی ارشد معماری می باشد. لیکن با توجه به ضرورت توجه به این حوزه و نیز وجوه تمایز قابل توجه این رشته نسبت به معماری و عدم همپوشانی با دروس کارشناسی ارشد معماری، پیشنهاد می گردد که معماری داخلی از گرایش تبدیل به رشته گردد.

اهداف:

رشته تحصیلی کارشناسی ارشد معماری داخلی بر اساس برنامه ای در امتداد دوره های کارشناسی تدوین گردیده که زمینه فعالیت آن در حوزه های فنی – هنری، و گستره آن کسب مهارت و تجربیات هنری، فنی و اجرایی است. این دوره به منظور توجه ویژه به موضوع وسیع و پر دامنه معماری داخلی تاسیس شده و هدف آن تربیت متخصصانی است که دارای توانایی­ها و قابلیت­های لازم در زمینه­های زیر باشند:

  • دارابودن تفکر هنری و خلاقانه از مرحله تولید و نمایش ایده­های اصیل تا بسط این ایده­ها.
  • آشنایی با مصالح و فناوری­های روز در طراحی و اجرای فضاهای داخلی.
  • توانایی در تحلیل ویژگی­های جسمی، روانی و روحی انسانی و نیز بررسی تاثیرات متقابل فضا، جامعه و فرد بر یکدیگر .
  • دارا بودن تفکر انتقادی، تحلیل و راهبردی:
  • تفکر انتقادی: توانایی نقد، تفسیر و به روزرسانی اندیشه­ها و طرح­های خود و سایرین جهت تضمین قابلیت­های طراحی.
  • تفکر تحلیلی: مطالعه و تجزیه و تحلیل انواع فضاهای داخلی و شناخت عوامل موثر بر شکل­گیری این فضاها.
  • تفکر راهبردی: دارا بودن نظام­مندی ذهنی جهت هدایت و برنامه­ریزی پروژه­های طراحی داخلی و ارایه راهکارهای مناسب برای مسایل مختلف طراحی.
  • آشنایی با جریانات و سبک­های موجود در حوزه معماری داخلی و مبانی نظری آنها.
  • تسلط به طراحی فضاهای داخلی و شیوه کالبدبخشی به اندیشه­ها (از مرحله تولید ایده تا ارایه آنها و در نهایت تبدیل شدن به طرح­های قابل تحقق).

اگر چه القاء نگرش علمی تحقیقاتی از طریق مباحثی چون مدیریت شرایط و امکانات، نقش عوامل انسانی در طراحی، تجزیه و تحلیل فضاهای داخلی، تاریخ و مبانی معماری داخلی در طول دوره و در لابه­لای دروس نظری مشهود است ولی این دوره را نمی­توان دوره ای صرفاً مطالعاتی و تحقیقاتی به شمار آورد و فارغ­التحصیلان این دوره واجد توانایی­های لازم جهت حضور در عرصه­های مختلف حرفه­ای خواهند بود.

مجموع واحدهای دروس ارائه شده در این دوره 32 واحد بوده که به شرح زیر میباشد.

واحد الزامی          22 واحد

واحد اختیاری        4 واحد

پایان نامه             6 واحد