کتاب هنرهای زیبا 1348-1319

گزیده آثار دانشجویان معماری دانشکده هنرهای زیبا در سه دهه آغازین

از مجموعه اهدایی زنده یاد مهندس هوشنگ صانعی به کتابخانه و مرکز اسناد پردیس هنرهای زیبا

 

 

نظام آموزش عالی در ایران با تاسیس دانشگاه تهران به صورت رسمی شکل گرفت. اکنون که هشتاد سال از تاسیس این دانشگاه می گذرد الگوی آموزشی این دانشگاه در سراسر کشور مورد استفاده قرار گرفته است. در طی این سالها همواره دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه مادر کشور شناخته شده و نقشی پیشرو در نظام آموزش عالی کشور و تحولات آن را ایفا می نماید.

پردیس هنرهای زیبا که پیشتر با نام دانشکده هنرهای زیبا و در سالهای دور با عنوان هنرکده در دانشگاه تهران شناخته می شد به عنوان قدیمی ترین مرکز آموزش رشته های هنری، معماری و شهرسازی در ایران به شمار می آید. این پردیس از ابتدای تاسیس خود در سال 1319 رشته هایی چون نقاشی، معماری، و مجسمه سازی را آموزش داده و در سالهای بعد رشته های متعدد دیگری به آن افزوده گردید. اکنون پردیس هنرهای زیبا با داشتن پنج دانشکده معماری، شهرسازی، هنرهای نمایشی و موسیقی، هنرهای تجسمی، و طراحی صنعتی و با دارا بودن دهها رشته، بزرگترین مرکز آموزش عالی کشور در زمینه هنر به شمار می آید.

کتابخانه و مرکز اسناد پردیس هنرهای زیبا به همراه انتشارات هنر معماری این کتاب را در راستای مستند نمودن و ارایه آثار دانشجویان معماری دهه های اولیه تاسیس این مرکز آموزشی تهیه نموده است. کتاب هنرهای زیبا سعی نموده تا مجموعه ای از آثار دانشجویان رشته معماری دانشکده هنرهای زیبا طی سه دهه اول فعالیت این دانشکده را گردآوری و ارایه نماید. این دوره ارجاع به تاریخی از دانشکده دارد که نظام آموزشی بوزار مورد استفاده قرار می گرفت، نظام آموزشی خاصی که با تاسیس دانشکده شکل گرفت و تا پایان دوره ریاست سیحون بر دانشکده هنرهای زیبا ادامه یافت. آثار ارایه شده در این کتاب مربوط به درس های رولوه، طراحی، و پروژه ساختمان می باشد. تصاویر استفاده شده در این کتاب بخشی از مجموعه اهدایی مرحوم مهندس هوشنگ صانعی استاد و معاون وقت دانشکده هنرهای زیبا - به کتابخانه و مرکز اسناد پردیس هنرهای زیبا می باشد.

روز سه شنبه 11 خرداد ماه 1395 از ساعت 16 الی 18 مراسمی برای رونمایی از این کتاب در نگارخانه پردیس هنرهای زیبا برگزار خواهد شد. در این مراسم برخی از اساتید پیش کسوت دانشکده در خصوص نظام آموزشی آن دوره هنرهای زیبا سخنرانی خواهند نمود.