معماری منظر - دانشکده معماری arch
مدیر گروه
اعضای گروه
نام استاد | مرتبه علمی | گرایش |
---|---|---|
سید امیر منصوری | دانشیار | معماری منظر |
سعید حقیر | دانشیار | معماری منظر |
حمیدرضا ابراهیمی | استادیار | معماری منظر |
رضا کسروی | استادیار | معماری منظر |
سید امیر هاشمیزادگان منشادی | استادیار | معماری منظر |
احسان احمدی | استادیار | معماری منظر |
- توسعه نیازهای مادی و معنوی زندگی انسان با توجه به ارتقای معیارهای جوامع در عصر جدید که ناشی از توسعه فناوری و افزایش استانداردهای زیستی او میباشد، ضرورت توجه به عرصه های بیرونی را افزون ساخته است. از این رو توجه و توسعه رشته معماری منظر به مثابه هنر و دانشی که توجه خود را به طراحی فضاهای بیرونی توده های ساختمانی معطوف می دارد ضرورت مییابد.
- دانشآموختگان این رشته که معمار منظر خوانده میشوند متخصصان طراحی و خلق فضاهای بیرونی از قبیل محوطهها و حیاطهای ابنیه، باغها، فضاهای باز عملکردی مانند گورستانها و امثال آنها میباشند. با توجه به ماهیت میانرشتهای معماری منظر و ضرورت همکاری گروهی متخصصان وابسته به این حرفه باید تصریح نمود که مسئولیت راهبری و هدایت تیم طراحی به عهده معمار منظر میباشد.
- در چارچوب نگرش نوین انسان به فضا، منظر به مثابه پدیده دوگانه عینی-ذهنی موضوع رشته جدیدی قرار گرفته است که به امر بررسی طراحی فضاهای بیرونی میپردازد. معماری منظر، هنر، دانش و حرفهای میان رشتهای در حوزه ساماندهی و طراحی فضاهای بیرونی است. برخلاف رشته معماری، که توجه خود را به طراحی توده و ساختمان معطوف میدارد، معماری منظر به فضاهای باز نظر دارد که کارکردهای آن در دنیای فرهنگی امروز به سرعت در حال فزونی است. در ایران این رشته هنوز به حد کافی شناخته نشده و علیرغم وجود پروژههای مختلف مربوط به آن، فعالیتهای حرفهای منظر توسط افراد غیرمتخصص لکن مرتبط با رشته اعم از مهندسین کشاورزی، شهرسازان و معماران صورت میگیرد. میل به توسعه جنبههای کیفی فضاهای بیرونی ایجاب مینماید تا عرصههای فعالیت و حضور این حرفه تبیین شده و متناسباً آموزش علمی آن نیز مهیا شود. معماری منظر رشتهای است که دارای مبادی، دانش و عرصه خاص خود در میان هنرها و علوم است که دانش معماران تنها به بخش اندکی از نیازهای او پاسخ میدهد. تعداد پروژههای مربوط به معماری منظر، که عمدتاً در قالب فعالیتهای اوقات فراغت شناخته میشود، در شرایط توسعهای جامعه هر روز بیش از پیش شده و حجم زیادی از سرمایهگذاریهای کشور را به خود اختصاص داده است.
اهداف
- دانشآموختگان این رشته که مهندسان معمار منظر خوانده میشوند. با توجه به ماهیت میانرشتهای معماری منظر، لازم است طراحی فضاهای مربوط به آنها به صورت گروه کاری و با مشارکت تخصصهای مختلف انجام گردد. لذا نقش معماران منظر به عنوان راهبر گروه طراحی و مدیر هدایت مطالعات و اقدامات اعضای گروه اهمیت ویژهای دارد. لهذا لازم است برنامهریزی درس ها به گونهای باشد که به تحقق تواناییهای ذکر شده برای معماران منظر برای ایفای نقش هدایت و راهبری گروه طراحی بیانجامد.
- طبق آئیننامه مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تعداد کل واحدهای درسی دوره کارشناسی ارشد معماری منظر 32 واحد است که شامل 20 واحد دروس تخصصی الزامی، 6 واحد دروس اختیاری و 6 واحد پایاننامه میباشد.
برای مشاهده سرفصل مصوب رشته و کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.
- زمینه تخصص دکتری معماری منظر با تکیه بر ابعاد مختلف فرهنگ غنی سرزمین ایران در قالب محیطهای وابسته و پیوسته به محیطهای زیستی انسانی و اکولوژی محیط و در نهایت پایداری منظر در فضاهای درون شهر و فضاهای بیرونی در معماری و حومه شهرها با گرایشهای مربوطه میانرشتهای پیشنهاد میگردد که در این زمینه مجموعه تخصصی دکتری معماری منظر به عنوان زمینه موضوعی برای گرایشهای مختلف این رشته و همچنین رشتههای میانی بین تخصصهای وابسته طرح میگردد.
- دکتری معماری منظر، بالاترین مقطع آموزشی کشور در گروه منظر است که با هدف تربیت کادر علمی دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی و مدیران راهبردی دستگاههای اجرایی اقدام به پذیرش دانشآموختگان کارشناسی ارشد منظر و سایر رشتههای مرتبط و تربیت آنها در رشته دکتری معماری منظر در گرایشهایی که بر حسب موضوع رساله نهایی آنها تدقیق میشود، مینماید.
- توسعه نیازهای مادی و معنوی زندگی انسان با توجه به ارتقای معیارهای جوامع در عصر جدید که ناشی از توسعه فناوری و افزایش استانداردهای زیستی او میباشد، ضرورت توجه به عرصههای بیرونی را افزون ساخته است. از این رو توجه و توسعه رشته معماری منظر به مثابه هنر و دانشی که توجه خود را به طراحی فضاهای بیرونی تودههای ساختمانی معطوف میدارد ضرورت مییابد.
- در این میان با توجه به تاریخ و پیشینه غنی کشور ایران در حوزههای مرتبط با منظر و باغ و مطرح بودن تمدن ایران به عنوان یکی از تمدنهای منظرین جهان، توجه به تربیت متخصصین و متفکرین این حوزه در کشور گامی مهم و ضروری در توسعه و تدوین بومی این علم نوین در کشور و تحکیم جایگاه ایران در مجامع علمی و تخصصی مربوط به این حوزه به شمار میرود. در عین حال با توجه به توسعه روزافزون رشتهها و حوزههای مربوط به طراحی فضاهای بیرونی، تربیت اساتید و دانشآموختگان سطح دکتری آشنا با دانش روز این رشته و همین طور آگاه به پتانسیلها و مشکلات بومی مرتبط با این حوزه، در جهت تأمین اعضای هیئت علمی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی ضروری است.
اهداف
- تربیت متخصصان آگاه به دانش منظر و متکی بر فرهنگ و تمدن ایران علیالخصوص در جهت توسعه و گسترش این علم در کشور.
- تربیت متخصصان نظریهپرداز در زمینه دانش نوین منظر و شیوههای توسعه آن در ایران و جهان.
- تربیت کادر علمی دانشگاهی، مؤسسات پژوهشی عالی.
- طبق آئیننامه مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تعداد کل واحدهای درسی دوره دکتری معماری منظر 36 واحد است که شامل 9 واحد دروس اصلی، 9 واحد دروس اختیاری و 18 واحد رساله میباشد.