مدیر گروه

اعضای گروه

استاد
aeinifar@ut.ac.ir
نام استاد مرتبه علمی گرایش
علیرضا عینی‌فر استاد معماری
امیرسعید محمودی دانشیار معماری
قاسم مطلبی دانشیار معماری
پرستو عشرتی دانشیار معماری
مریم غروی‌الخوانساری دانشیار معماری
سید یحیی اسلامی استادیار معماری
نیوشا اسمعیل‌پور عربی استادیار معماری
آمنه بختیار نصرآبادی استادیار معماری
افرا غریب‌پور استادیار معماری
حمیدرضا انصاری دانشیار معماری داخلی
حامد مظاهریان دانشیار معماری داخلی
سید احسان مسعود استادیار معماری داخلی
الهام فلاح استادیار معماری داخلی

اهداف

  • هدف دوره كارشناسی مهندسی معماری، پرورش معمار با كسب دانش و مهارت لازم براي پيوند دادن دانش زمينه‌ای حوزه‌های ميان‌رشته‌ای تاريخ و مباني نظری، علوم ساختمانی و دانش طراحی، براي بكارگيری در طراحی فضاهای انسان‌ساخت كالبدی و طبيعی است. كسب مهارت در طراحی نيازمند آگاهی اجتماعی-فرهنگی و روانشناختی و آموختن زبان ارتباط در علوم انسانی و بكارگيری آن در علوم مهندسی و ساختمان است. پرورش بينش معمار، شناخت بستر اجتماعی-فرهنگی استقرار اثر معماری را به نحو مطلوب‌تری فراهم ميكند. بازبينی مستمر برنامه آموزشی كارشناسی معماری، همزمان با توجه به ارزش‌های فرهنگی معماری ايران، امكان شناخت بهتر از ايده‌های نظری و فناوری‌های نوين ساخت و تطبيق آن با شرايط بومی را فراهم می‌سازد.
  • كارشناسی معماری، رشته‌ای است كه در آن مخاطب با فراگيری دانش و مهارت‌های لازم، توانمندی ايفای نقش در عرصه‌های حرفه‌ای و پژوهشی معماری و رشته‌های مرتبط را پيدا می‌كند. زمينه‌های مشاركت كارشناسان معماری، طراحی، نظارت، اجرا و مديريت پروژه‌های ساختمانی است. رشته‌ها و گرايش‌های مرتبط با كارشناسی معماری، ادامه كسب دانش نظری و طراحی در رشته معماری، معماری منظر، طراحي شهری، علوم ساختمان و فناوری ساخت و مديريت پروژه، مطالعات تاريخ و تئوری معماری، حفاظت و بازسازی ابنيه و بافت و ديگر زمينه‌هاي متنوع مرتبط با موضوع معماری و شهرسازی است. فارغ‌التحصيلان اين دوره توانمندی كاربرد دانش پايه معماري و زمينه‌های مختلف آن را در مراحل طراحی، ساخت و نظارت پروژه‌های ساختمانی، خواهند داشت.
  • مطابق با آخرین سرفصل مصوب، تعداد واحدهای مقطع کارشناسی رشته مهندسی معماری 140 واحد درسی است که شامل 22 واحد دروس عمومی، 23 واحد دروس پایه، 75 واحد دروس تخصصی الزامی، 4 واحد دروس اختیاری پایه، 10 واحد دروس اختیاری تخصصی و 6 واحد پروژه نهایی می‌باشد. بخشی از درس‌های دوره ماهیتی عملی، بخشی نظری و پاره‌ای از دروس نیز بصورت عملی - نظری تنظیم شده‌اند.
  • طول دوره 9 نيمسال است. 8 نيمسال، تركيبي از درس‌های عملی و نظری است و ترم نهم به انجام پروژه پاياني اختصاص يافته است. در هر نيمسال تنها يك درس طراحی ٥ واحدی و حداكثر يك درس عملی ٣ واحدی در تركيب با درس‌های نظری قابل اخذ است. در ٤ نيمسال اول دانشجو امكان اخذ ٤ واحد (٢ درس) از مجموعه درس‌های اختياری پايه و در نيمسال‌های ٥ تا ٨ ، امكان انتخاب ١٠ واحد (از درس‌های ،٣ ٢ و ١ واحدی) از زيرگروه‌های دروس اختياری تخصصی را دارد. دروس اختياری تخصصی در زيرگروه‌های تعريف شده با راهنمايی اساتيد راهنما و گروه آموزشی مربوط انتخاب می‌شوند.

     
برای مشاهده سرفصل مصوب رشته و کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

اهداف

  • دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته معماری به عنوان دوره‌ی تحصیلات تکمیلی، پس از طی دوره کارشناسی مهندسی معماری، مطرح می‌باشد. هدف اصلی ایجاد دوره کارشناسی ارشد معماری در دانشکدگان هنرهای زیبای دانشگاه تهران، تربیت فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی مهندسی معماری جهت آماده نمودن آنها برای ورود به حرفه معماری و فعالیت‎‌های اجرایی و نیز ایجاد زمینه جهت ورود به عرصه‌های تحقیقاتی و مطالعات عالی معماری می‌باشد.
  • با توجه به نیاز کشور به بهره‌گیری از معمارانی مجرب در زمینه‌های اجرایی و تحقیقاتی و نیز با توجه به استقبال قابل توجه دانش‌آموختگان معماری به ادامه تحصیل در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری معماری، رسالت دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه مادر برای راه‌اندازی این دوره، سنگین‌ می‌باشد.
  • پیش‌بینی شده ‎است تا دانشجویان این دوره ضمن انجام تمرینات طراحی معماری در کارگاه‌‎های طراحی، در قالب دروس نظری نیز با دیدگاه‌‎های نظری و اجرایی طراحی بهتر آشنا شده و بتوانند از ایجاد ارتباط بین مباحث نظری و اجرایی بهره‌مند گردند. برنامه‌ریزی این دوره آموزشی از تعامل بین سه محور دروس طراحی، دروس آشنایی با حکمت و فلسفه معماری و دروس آشنایی با محیط حرفه‌ای تشکیل شده ‎است. این تعامل بگونه‌ای برنامه‌ریزی شده تا در هر نیمسال تحصیلی، دانشجویان دروس کارگاهی (عملی) و دروس نظری خود را با اهدافی از پیش تعیین شده سپری نموده و در طول این دوره پس از آشنایی بهتر با انجام مطالعات طراحی و مبانی برنامه‌ریزی و طراحی و ضمن آشنایی با دیدگاه‌‎های نظری و فلسفی در ارتباط با طراحی معماری بتوانند این اطلاعات و نظریه‌‎ها را با محدودیت‌ها و نیازهای اجرایی سازگار نموده و طراحانی خلاق و ماهر تربیت گردند.
  • جهت دستیابی به ‎این اهداف، در طی نیمسال اول دوره آموزشی، پیش‌بینی گردیده تا دانشجویان به یک شناخت اولیه در ارتباط با افکار طراحی خود و روش‌های طراحی دست پیدا نمایند. در طی نیمسال دوم، دانشجویان با دیدگاه‎های نظری معماری آشنا شده و به تفکر و تعمق در این زمینه‌ها تشویق می‌گردند. در نیمسال سوم، با استفاده‎ از دروس کاربردی در حرفه، از دانشجویان خواسته می‌شود تا خود را برای ورود به فعالیت حرفه‌‎ای آماده نمایند. از اینرو در هر نیمسال تحصیلی مضامین دروس کارگاهی و دروس نظری با توجه به‎‌‌ اهداف تعریف شده برای هر نیمسال مشخص می‌باشد و در طی این فرآیند تحصیلی دانشجویان می‌توانند زمینه لازم جهت سپری نمودن نیمسال چهارم که در آن به تدوین پایان‌نامه و طرح نهایی می‌پردازند را فراهم نمایند.
  • طبق آئین‌نامه مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تعداد کل واحدهای درسی دوره کارشناسی ارشد مهندسی معماری 32 واحد می‌باشد که شامل 24 واحد دروس اصلی، 2 واحد درس اختیاری و 6 واحد پایان‌نامه می‌شود. همچنین طول دوره حداقل 4 نیمسال و حداکثر 6 نیمسال تحصیلی می‌باشد.


برای مشاهده سرفصل مصوب رشته و کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

اهداف

  • رشته کارشناسی ارشد معماری داخلی براساس برنامه‌ای در امتداد دوره‌های کارشناسی ارشد تدوین گردیده است که زمینه فعالیت آن در حوزه‌های فنی - هنری و گستره آن کسب مهارت و تجربیات هنری، فنی و اجرایی است. این دوره به منظور توجه ویژه به موضوع وسیع و پردامنه معماری داخلی تأسیس شده و هدف آن تربیت متخصصانی است که دارای تفکری هنری، خلاقانه، انتقادی، تحلیلی و راهبردی باشند.
  • اگرچه القاء نگرش علمی تحقیقاتی از طریق مباحثی چون مدیریت شرایط و امکانات، نقش عوامل انسانی در طراحی، تجزیه و تحلیل فضاهای داخلی، تاریخ و مبانی معماری داخلی در طول دوره و در لابه‌لای دروس نظری مشهود است ولی این دوره را نمی‌توان دوره‌ای صرفاً مطالعاتی و تحقیقاتی به شمار آورد و فارغ‌التحصیلان این دوره واجد توانایی‌های لازم جهت حضور در عرصه‌های مختلف حرفه‌ای خواهند بود.
  • معماری داخلی از رشته‌هایی است که زمینه فعالیت عملی آن را در جامعه می‌توان به وفور مشاهده کرد. طراحی و معماری داخلی نمایشگاه‌های بزرگ و کوچک، صحنه‌آرایی فضای برگزاری سمینارها و جشنواره‌ها، طرح و آرایش داخلی فروشگاه‌های بزرگ و کوچک، هتل‌ها، ادارات، بانک‌ها، مجتمع‌های تجاری، خانه‌های مسکونی، ایستگاه‌های راه‌آهن و مترو، سالن‌های پایانه‌ها، فرودگاه‌ها و ... و همچنین احیاء و باززنده‌سازی بناهای تاریخی همگی مواردی هستند که نیازمند طراح معماری داخلی می‌باشند.
  • امروزه در پی خلاء وجود متخصصان رشته معماری داخلی در کشور، فارغ‌التحصیلان رشته‌های دیگر نظیر معماران، طراحان صنعتی، طراحان صحنه و حتی گرافیست‌ها در سطوح علمی - عملی و یا صنعت‌گران و دکوراتورها در سطح تجربی و شغلی به این کار مبادرت می‌ورزند. لذا ایجاد زمینه‌ای برای پرورش متخصصان رشته معماری داخلی که با اتکاء بر دانش، تجربه، ذوق، علاقه، هنر و تخصص به این امر بپردازند مسئله‌ای ضروری است.
  • طبق آئین‌نامه مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تعداد کل واحدهای درسی دوره کارشناسی ارشد معماری داخلی 28 واحد و طول دوره حداقل 4 نیمسال و حداکثر 5 نیمسال تحصیلی است.
  • برنامه درسی پیشنهادی این دوره، شامل 12 واحد دروس تخصصی، 12 واحد دروس اختیاری و 4 واحد پایان‌نامه می‌باشد.


برای مشاهده سرفصل مصوب رشته و کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

اهداف

  • با نگاهی کوتاه به محیط اطراف خود می توان دریافت که معماری کشور ما گرفتار بیماری پیچیده ایست که مهم‌ترین عارضه آن تنزل کیفیت و بی‌هویتی می باشد. برای مبارزه با این بیماری باید از جهات مختلف اقدام کرد که در این میان سهم دانشکده‌های معماری بسیار کلیدی است. به منظور مبارزه با تنزل کیفیت باید در صدد ارتقای دانایی و توانایی جامعه دانشگاهی برآمد و برای مبارزه با بی‌هویتی باید در دانشکده‌های معماری کشور متحمل پرورش و رشد ارزش‌های خودی شد. در مورد نخست چنانچه دانایی و توانایی را اعتبارا از یکدیگر مجزا کنیم دوره دکترای معماری وظیفه‌ی ارتقای دانایی معماری را برعهده خواهد داشت. برای ارتقای دانایی معماری، گسترش و تعمیق دانش معماری و تنقیح آنها با صافی فرهنگ خودی ضرورت پیدا می‌کند.
  • دوره دکترای معماری، مجموعه‌ای هماهنگ از فعالیت‌های علمی، آموزشی و پژوهشی در زمینه معماری (شامل طرح‌های عمرانی، صنعتی، تاسیسات زیربنایی و سایر پروژه‌ها) است که با تکیه بر مفاهیم، دیدگاه‌ها، روش‌های نظری و تجربی یا تلفیقی از این دو و آموزش، وسیله برطرف ساختن کاستی‌های اطلاعاتی داوطلب و هموار ساختن راه حصول به اهداف تحقیق می‌باشد.
  • ضرورت‌های دوره دکترای معماری علاوه بر تربیت نیروهای مورد نیاز دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی برای تدریس دروس این رشته، تربیت پژوهشگران و مشاوران ارشد معماری برای حیطه‌های مختلف است. این دوره، امکان ادامه تحصیل فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی ارشد معماری و سایر رشته‌های مرتبط در پیشرفته‌ترین مرحله و بالاترین سطح از تخصص معماری در کشور می‌باشد.
  • داوطلبین ورود به این دوره از میان دانش‌آموختگان مقطع کارشناسی ارشد گرایش‌های مختلف معماری و دیگر رشته‌های مرتبط، به سه صورت آزمون سازمان سنجش، پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان و پذیرش بدون آزمون معرفی به استاد می‌باشد.
  • طبق آیین‌نامه مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دوره دکتری معماری از دو بخش آموزشی و پژوهشی تشکیل می‌شود. دانش‌پژوهان دوره دکتری باید در دوره‌های آموشی و پژوهشی خود مجموعاً 36 واحد اخذ و با موفقیت بگذرانند. از این تعداد واحد، 18 واحد از بین دروس (اصلی و اختیاری) تعریف شده اخذ می‌گردد و مابقی 18 واحد مربوط به واحد رساله می‌باشد.
  • در ابتدای دوره، دانش‌پژوهان می‌باید طی دو نیمسال تحصیلی و در هر نیمسال تعداد 9 واحد درسی بگذرانند. دروس تعریف شده در نیمسال اول تحصیلی مربوط است به دروس اصلی که تنها در نیمسال اول تحصیلی ارائه می‌گردند. در نیمسال دوم، دانش‌پژوهان می‌توانند از بین دروس اختیاری، سه درس 3 واحدی به ارزش 9 واحد را انتخاب نمایند. کلیه دروس اصلی و اختیاری می‌یابد از بین دروس ارائه شده در دانشکده معماری انتخاب شوند. پس از اتمام مرحله آموزشی، دانش‌پژوهان باید در آزمون جامع در دو بخش کتبی و شفاهی شرکت نمایند و پس از موفقیت در آزمون جامع و انتخاب استاد راهنما و مشاور، دانش‌پژوه می‌باید اقدام به اخذ 18 واحد رساله نماید.
  • طول دوره دکتری 8 نیمسال تحصیلی تعریف شده است که در این فرصت دانش‌پژوه می‌باید با ارائه دو سمینار در رابطه با موضوع تحقیق رساله خود، امکان برگزاری جلسه پیش‌دفاع و دفاع نهایی از رساله را فراهم نماید.
     

برای مشاهده سرفصل مصوب رشته و کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.