مؤسسه پژوهشی فرهنگ و هنر دانشگاه تهران با هدف توسعه و حفظ ارزش‌های فرهنگی میراث صنعتی، موفق به راه‌اندازی " نهاد میراث صنعتی ایران" گردید.  در این راستا و به منظور ارتباط صنعت با دانشگاه و گسترش همفکری و همکاری‌های  پژوهشی، علمی و هنری و همچنین به دلیل پیشینه و میراث ارزشمند صنعت نفت، تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین دانشگاه تهران و وزارت نفت منعقد گردید.

این تفاهم‌نامه روز 25 اردیبهشت ماه 1397 در جلسه‌ای که با حضور دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، مهندس حبیب‌الله بیطرف، معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت، دکتر پیروز حناچی، رییس مؤسسه پژوهشی فرهنگ و هنر دانشگاه تهران، دکتر اکبر نعمت الهی، مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد وزارت نفت همراه با معاونین و مسئولان هر دو طرف تشکیل شد؛ امضا گردید.

بنابراین گزارش، در این جلسه ضمن پرداختن به مفهوم میراث صنعتی در دنیای امروز توسط دکتر پیروز حناچی و چگونگی راه‌اندازی نهاد میراث صنعتی در ایران توسط ایشان، گزارشی از موزه‌ها و بناهای با ارزش وزارت نفت توسط دکتر نعمت اللهی ارائه گردید. در ادامه معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت به ظرفیت‌های علمی، پژوهشی و فناوری دانشگاه‌های معتبر اشاره نموده و تاکید کرد همکاری بین صنعت و دانشگاه یک شعار نیست و تا سطح ایجاد انستیتو‌های تخصصی و به کار گیری نیروهای تخصصی داخلی، پیش رفته است. همچنین ایشان خواستار فراهم شدن زمینه همکاری بیشتر بین مؤسسه پژوهشی فرهنگ و هنر در دانشگاه تهران و مدیریت موزه‌ها و مرکز اسناد وزارت نفت شدند.

دکتر نیلی رییس دانشگاه تهران در خاتمه جلسه ضمن یادآوری اینکه دانشگاه تهران خود به عنوان یکی از مصادیق میراث فرهنگی می‌تواند رویکرد خوبی در این تفاهم‌نامه ارائه دهد، اذعان نمودند که دانشگاه تهران الگوی جدیدی را برای همکاری بین دانشگاه و صنعت ابداع نموده؛ که در حال حاضر تشکیل مؤسسات نوع سوم در قالب مشارکت دانشگاه و صنعت با پیروی از این الگو، در حال فعالیت در حوزه‌های ملی و بین‌المللی هستند.