کارگاه-مسابقه "طراحی اسکان اضطراری برای سیل‌زدگان" در روزهای دوشنبه تا چهارشنبه به تاریخ ۹ تا 11 اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ در دانشکده معماری پردیس هنر‌های زیبا دانشگاه تهران برگزار گردید. این کارگاه- مسابقه از سوی انجمن علمی معماری دانشگاه تهران با همکاری کمیسیون ملی یونسکو درحالی برگزار شد که سیلاب در سال جاری بخش‌های زیادی از کشورمان را تحت تاثیر خود قرار داده است. در این کارگاه- مسابقه یازده گروه دانشجویی اعم از دانشجویان معماری و طراحی صنعتی از دانشگا‌های مختلف شرکت کردند و زیر نظر استادان کارگاه: مهندس جمشید امامی عضو هیئت علمی طراحی صنعتی دانشگاه تهران ، دکتر پرستو عشرتی عضو هیئت علمی معماری دانشگاه تهران، مهندس سینا پاکند، دکتر رامتین حق نظر، مهندس هدی پژهان، و مهندس حمید محمودپور به اصلاح و تدقیق طرح‌های خود در راستای تحقق اهداف سرپناه اضطراری پرداختند و با پشتکار تمام و تلاش بی‌وقفه به خلق ایده‌هایشان پرداختند

ادامه شرکت‌کنندگان طرح‌های خود را در قالب ماکتی در مقیاس یک دوم و یک شیت ارائه دادند. این طرح‌ها در روز چهارشنبه مورخ 11 اردیبهشت ماه در نگارخانه تهران در پردیس هنرهای زیبا برای هیات محترم داوران و بازدیدکنندگان با حضور جناب آقای دکتر چاووشیان مدیرگروه علوم کمیسیون ملی یونسکو از سوی شرکت کنندگان ارائه و نظرات داوران طرح گردید. اسامی داوران بدین شرح است: دکتر غلامرضا اکرمی عضو هیات علمی  و رئیس دانشکده معماری دانشگاه تهران، دکتر پرستو عشرتی عضو هیات علمی دانشکده معماری دانشگاه تهران، مهندی جمشید امامی عضو هیات علمی دانشکده طراحی صنعتی دانشگاه تهران، مهندس سینا پاکند مدرس دانشگاه تهران، دکتر علی نوین پور استاد دانشگاه ادینبرو.

پس از انتخاب تیم برگزیده توسط داوران نتیجه‌ی نهایی در بعدازظهر روز یکشنبه مورخ 15 اردیبهشت ماه طیِ مراسمی در محل کمیسیون ملی یونسکو واقع در خیابان میرداماد اعلام گردید. در طی این مراسم که با میزبانی دکتر حجت الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران و با حضور مهمانانی از جمله دکتر نصیری رئیس سازمان داوطلبان هلال احمر تهران، دکتر کرمی رئیس ستاد مدیریت بحران شهرداری تهران، دکتر سنماری نماینده معاون شهردار شهر تهران و رئیس شرکت یادمان سازه شهرداری تهران و مدرسین و هیات محترم داوران برگزار شد، ضمن تقدیر و اهدای جایزه به گروه نخست، و تقدیر از تیم‌های برتر و شایسته تقدیر، تنی چند از افراد حاضر به سخنرانی پیرامون موضوع پرداختند. دکتر حجت الله ایوبی ضمن سخنرانیشان از انگیزه و پشتکار دانشجویان برای حل مسائل کشور بسیار ابراز شادمانی نمودند و بیان داشتند که در صورت وجود بستر جوانان ایرانی از جمله‌ی سخت‌کوش‌ترین و توانا‌ترین جوانان جهان می‌باشند؛ ایشان همچنین از رسانه‌ای کردن این برنامه و رساندن خبر تلاش جوانان ایرانی به گوش جهانیان خبردادند.

 دکتر کرمی در سخنرانی خود به مشکلات سازمان هلال احمر پیرامون بحث توزیع کالاهای مورد نیاز برای مردم پرداختند و در این اثنا بیان داشتند که نیاز اصلی مردم آسیب‌دیده بیش از هرچیز اسکان آنان و القای آرامش به ایشان است. ایشان ضمن تاکید بر لزوم طراحی سازه‌هایی برای اسکان موقت و اسکان اضطراری از روند شکل گرفته در برنامه ابراز خرسندی نمودند. در خلال سخنرانی‌ها رایزنی جهت ایجاد زمینه همکاری از جانب سازمان هلال احمر ایران و شهرداری تهران به جهت پیگیری در به سرانجام رسیدن طرح‌ها و ایجاد همکاری‌های مشترک به شرکت‌کنندگان در این کارگاه-مسابقه و حمایت جهت برگزاری کارگاه‌های تکمیلی بعدی داده شد.

پوشش خبری این کارگاه مسابقه را صداوسیما جمهوری اسلامی ایران نیز برعهده داشت که خبر تصویری آن در روز چهارشنبه 11 اردیبهشت ماه از اخبار علمی فرهنگی هنری شبکه چهار سیما در ساعت 20 بعد از ظهر و خبر رادیویی آن در همان روز در ساعت 12 ظهر پخش گردید.

تهیه گزارش و عکس از : آقای سید هادی آل داوود