با توجه به ویژگی‌های ذاتی آجر از جمله زیبایی،  پایداری، در دسترس و دوستدار محیط زیست بودن و همچنین توجه به استقبال و تاثیرگذاری برگزاری چهار دوره­ جایزه‌ی ملی آجر توسط فصلنامه‌­ی هنر معماری در سطح بین­‌المللی در سال 1402، به نظر می‌رسد جامعه امروزی مشتاق آشنایی بیشتر با آجر نه به عنوان یک ماده کاربردی بلکه به عنوان یک فرهنگ در معماری است. با نگاهی گذرا به تاریخ معماری نیز می‌توان دریافت که آجر همواره در معماری حضور داشته و در طول دگردیسی‌های بی‌شماری که  معماری این سرزمین از سر گذرانده، آجر همواره نقش اساسی خود را حفظ نموده است. هرچند باید ذکر نمود که در طول چند دهه اخیر مصالحی که شاید مناسب این اقلیم نبوده‌اند با بی‌ذوقی هر چه تمام در ساختمان‌ها بکار گرفته شده‌ند و حضور موثر و معنی‌دار مصالح بومی چون آجر را کمرنگ نمودنددر این راستا هدف اصلی از طرح چنین رقابتی نیز "ترویج استفاده از آجر در معماری امروز و فردا" است

در رویداد پیش رو استفاده خلاقانه از آجر (در کنار منطق علمی و اجرایی) و همچنین بکار‌گیری آن در بخش‌های اصلی ساختمان (که تنها به نما محدود نمی‌گردد) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود و هیات داوران در بررسی پروژه‌ها به این نکات توجه دو چندان خواهند داشت.

زمان و مکان برگزاری:

9 الی 11 اردیبهشت ماه، نگارخانه دانشکدگان هنرهای زیبا دانشگاه تهران

مدرس:

مهندس علیرضا مشهدی میرزا

هیئت داوران:

دکتر حامد مظاهریان

دکتر یحیی اسلامی

دکتر کتایون تقی‌زاده

مهندس فرامرز پارسی

مهندس علیرضا مشهدی میرزا

دکتر مجتبی ثابت فرد

دکتر مرتضی صدیق

 برنامه‌ی علمی و کارگاه معماری رویداد:

روز اول: آموزش، اهمیت آجر، روند شکل­‌گیری و طراحی پروژه‌ها

بخش اول: حضور برای کلیه‌­ی دانشجویان، معماران و علاقمندان در بخش اول رایگان خواهد بود. از ابتدای صبح تا ظهر، علیرضا مشهدی میرزا به آموزش روند شکل­‌گیری آجر در پروژه‌­ها، راهکارها، تکنیک‌­ها و…  خواهند پرداخت.

بخش دوم: حضور در این بخش مستلزم ثبت نام و پرداخت هزینه است. پس از بخش نخست و بیان راه­کارها و رویکردها، شرکت کنندگانی که ثبت‌­نام کرده‌اند، به صورت گروه‌­های 5 نفره به خلق اثر و طراحی کانسپت پروژه با شیوه‌ی دلخواه (سنتی، مدرن) با استفاده از آجرهای مینیاتوری خواهند پرداخت.

روز دوم و سوم: از ابتدای روز دوم  به خلق، اجرا و ساخت پروژه خواهند پرداخت و در پایان روز سوم پس از داوری و اعلام برندگان اهدای جوایز برگزار خواهد شد. در صورت امکان نمایشگاهی به مدت یک هفته­ از آثار ساخته شده در دانشکدگان هنرهای زیبا برپا خواهد شد.

 لازم به ذکر است ضمن صدور گواهی حضور در این ورکشاپ برای شرکت کنندگان در بخش دوم با امضای ریاست دانشکدگان هنرهای زیبا، آقای دکتر حامد مظاهریان و همچنین مهندس علیرضا مشهدی میرزا، پروژه‌های برگزیده‌ی هیئت داوران و همچنین منتخب هیئت تحریریه در فصلنامه‌ی هنر معماری، سایت دانشنامه‌ی هنر و معماری و سایت قطب علمی فناوری معماری و صفحه اینستاگرام هر دو مجموعه منتشر خواهد شد.

معیارهای داوری:

- استفاده از آجر به عنوان یک عنصر سازه­ای، تزئینی، تعیین کننده­‌ی تناسبات فضا، پیمون، مدول، بافت و رنگ و…؛

- نوآوری در تکنیک و یا بداعت استفاده از آجر با پشتوانه علمی و منطق فکری؛

- ساده‌ترین، کاربردی‌‌ترین و زیباترین پاسخ (استراتژی ایجاد بهترین سئوال‌ها و بهترین پاسخ‌ها)؛

- توجه به مفهوم اصالت در معماری؛

- زیبایی ناب و بدون حشو و زوائد؛

- تکنیک‌ها و کیفیت فضایی؛

- نگاه کاربردی به آجر؛ نه صرفا مصالحی مصرفی که مانند پوسته‌ای بر روی نما کار شود.

زمان بندی:

آخرین مهلت ثبت نام: تا ساعت 24 روز دوشنبه، سوم اردیبهشت 1403

توجه: مهلت ارسال آثار تمدید نخواهد شد.

راه‌های ارتباطی:

قطب علمی فناوری معماری دانشگاه تهران

مدیر اجرایی (آذر مرتضوی)

09122586963

ایمیل: ceat.aca@ut.ac.ir

اینستاگرام: ceat.ut

شماره تماس دبیرخانه‌ی رویداد هنر معماری:

88342960-1

مدیر رویداد (شهریار خانی‌زاد)

09123446870

ایمیل :  aoaholding@gmail.com

اینستاگرام:   honare_memari

ثبت نام برای کلیه علاقمندان، معماران، دانشجویان، طراحان داخلی، مجریان، کارفرمایان و… آزاد است.