قطب علمی فناوری‌ معماری دانشگاه تهران کارگاه آموزشی «آرک اینوا» در حوزه تفکر طراحی و خلاقیت معماری را با هدف پرداختن به موضوع خلاقیت در طراحی برگزار می نماید.

پایه‌ و اساس این کارگاه بهره‌گیری از روش تفکر طراحی Design Thinking است. تفکر طراحی که به عنوان روشی برای حل مسئله به صورت خلاقانه و نوآورانه در جهان امروز شناخته می‌شود، در سال‌های اخیر توسط دانشگاه‌های تراز اول بین‌المللی توسعه داده شده‌است. در این شیوه، طراح با یادگیری و تمرین مهارت‌های چندگانه، در مرحله‌ی اول، به شناخت دقیق خواست‌ها و نیازهای کارفرما و کاربر می‌پردازد. شناختی که بیش از نیازهای ظاهری و خواست اولیه‌ی کارفرما، بر پایه‌ی احساسات، تفکرات درونی و نیازهای واقعی او شکل می‌گیرد. در مرحله‌ی بعد او با تعیین انگیزه‌ها، به ایده‌پردازی و ارائه‌ی راه حل‌های ممکن برای حل مسئله مبادرت می‌ورزد. در این بخش به طور طبیعی راه‌حل‌های چندگانه‌ای در قالب طرح‌های متفاوت بدست می‌آید. برای مقایسه‌ی این طرح‌ها، امکان سنجش آن‌ها در مقیاس نمونه‌ی کوچک‌تر و در حد امکان واقعی، برای مرحله‌ی بعد در نظرگرفته شده‌است. به کمک این روش، می‌توان آزمایشی نزدیک به واقعیت از نمونه‌ها صورت داد و آن‌ها را با معیار بهتری مقایسه نمود؛ همه برای باور رها ساختن انرژی خلاقانه.

این کارگاه به صورت عملی بوده؛ و گروهی انجام می‌‌‌شود. روند شناخت نیازها، ایده‌پردازی و رسیدن به طرح، از طریق طراحی و ساخت نمونه‌ی مدل‌ها صورت می‌گیرد. موضوعات به‌گونه‌ای طراحی شده که شرکت‌کنندگان، باموضوعات مطرح در زندگی روزمره مواجه می‌شوند و به حل این مسائل از روش مذکور می‌پردازند.

کارگاه در تاریخ‌های 3 و 10 اسفندماه از ساعت 9 صبح الی 1 بعد از ظهر در محل نگارخانه پردیس هنرهای زیبا برگزار می گردد.

علاقمندان می توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر به آدرس ceat.ut.ac.ir مراجعه نمایید.