کارگاه پوسته‌های مشبک منعطف، با هدف ایجاد درک و شناخت بیشتر دانشجویان از مبحث سازه و سازه‌های فضاکار و تجربه طراحی و ساخت برنامه‌ریزی شده است. نیاز به پوشش دهانه‌های بزرگ در طول تاریخ معماری همواره به عنوان چالشی مهم پیش روی طراحان بوده است که این موضوع به واسطه‌ی رشد تکنولوژی ساخت و دست‌یابی به دانش مواد در طول زمان توسعه یافته است.  امروزه  نیاز به سازه‌های بزرگ معماران را بر آن داشته است که بیش از پیش به سازه‌های فضاکار شبکه‌ای روی آورند. این گونه سازه‌ها به معماران این امکان را می‌دهد تا دهانه‌هایی بسیار  بزرگ‌ تر از المان‌های سازه‌ای که در اختیار دارند را بپوشانند. ضمن این که به دلیل پیش‌ساخته بودن و کوچک بودن قطعات امکان ساخت آن به وسیله کارگر ساده در هر مکانی به راحتی وجود دارد.

طبق تعریف، سازه فضاکار سازه‌ای است که نتوان برای محاسبه آن را به دو صفحه عمود برهم تقسیم کرد و رفتار کاملا یکپارچه‌ای داشته باشد. سازه فضاکارشبکه‌ای نیز سازه‌ای است که با وجود داشتن ویژگی ذکر شده، از المان‌هایی تشکیل شده باشد که در کنار هم سازه‌ای مشبک را تشکیل دهند.

پوسته‌های مشبک منعطف

       پوسته‌های مشبک منعطف نوعی سازه فضاکار شبکه‌ای هستند که از اعضای خطی انعطاف پذیر تشکیل می‌شوند و به واسطه خمیده شدن این اعضا می‌توان فرم‌های آزاد را به سادگی ایجاد نمود. طراحی این سازه‌ها دارای فرآیند شکل یابی پیچیده‌ای می‌باشد که از تحلیل مصالح به روش‌های مختلفی از جمله دیجیتال یا دستی صورت می‌پذیرد. نکته جالب در مرحله ساخت این نوع از سازه‌ها دو بعدی بودن طراحی المان‌ها می‌باشد  که در حین فرآیند ساخت شکل سه بعدی به خود می‌گیرند که حاصل از خمش پنهان در آن‌ها می‌باشد.

شرح کارگاه:

مرحله اول کارگاه با شرح نظری سازه‌هاشروع خواهد شد و پس از آن دانشجویان با تجربه عینی و دستی سازه‌های کوچکی خواهند ساخت که در طی این فرآیند با ویژگی‌های فیزیکی و سازه‌ای این روش آشنا می‌شوند. در این قسمت کارگاه دانشجویان از مصالح ابتدایی برای ساخت مدل استفاده خواهند نمود تا به سرعت بیشتری مدل‌های متنوعی را بسازند.

در مرحله دوم دانشجویان نوع دیگری از طراحی را تجربه خواهند کرد که همراه با فرایند فرم‌یابی می باشد. در این مرحله دانشجویان با کمک گرفتن از افزونه Grasshopperبا انجام محاسبات فیزیکی عملیات فرم‌یابی را انجام داده و با تهیه نقشه‌ها، سازه هدف خود را می‌سازند. پس از این مرحله دانشجویان طراحی اتصالات و نقش کلیدی آنها در سازه های شبکه ای را تجربه خواهند نمود.

مرحله سوم نیز که با هدف ساخت مدل نهایی انجام خواهد شد، با فرم‌یابی شروع شده و پس از آن با ساخت مدلی در مقیاس بزرگ به پایان خواهد رسید. سازه‌ی نهایی در فضای نمایشگاه پردیس هنرهای زیبا ساخته خواهد شد و برای مدتی به منظور برگزاری نمایشگاه در همان مکان باقی خواهد ماند.

برنامه زمانبندی کارگاه:

 

10- 8

12-10

13-12

15-13

17-15

روز نخست

ارائه مبانی پایه + گروه بندی اولیه

استراحت

آموزش مدل سازی +  طراحی نمونه‌های سازه‌ای و فرم‌یابی

روز دوم

طراحی جزییات اجرایی ساخت + مدلسازی دیجیتال

استراحت

طراحی سازه نهایی + انتخاب نمونه نهایی

روز سوم

توضیح برنامه‌ی اجرای سازه‌ی نهایی + آغاز اجرای سازه نهایی

استراحت

اجرای سازه نهایی

 

مشخصات کارگاه:

موضوع

پوسته‌های مشبک منعطف

گروه برگزار کننده

دانشکده معماری دانشگاه تهران

مدیر کارگاه

محمدرضا متینی

مدرسین

محمدرضا متینی

جواد اله قلی

رامتین حق‌‏نظر

مخاطبین

دانشجویان و فارغ‌‏التحصیلان رشته‏‌های معماری

تعداد دانشجویان

حداکثر ۴۰ نفر

پیش نیاز

آشنایی اولیه با راینو و گرسهاپر

زمان

۱۱ تا ۱۳ آذر ۹۶

مکان

دانشگاه تهران،پردیس هنرهای زیبا، دانشکده معماری

تجهیزات مورد نیاز

دانشجویان موظف به همراه داشتن رایانه شخصی هستند

نرم‏‌افزار مورد نیاز

Rhino

Grashopper 0.9.0076

ارتباط

Ramtin.haghnazar@gmail.com

 

چگونگی ثبت نام:

هزینه ثبت نام انفرادی 400 هزار تومان می باشد.

در صورت ثبت نام گروهی بیش از 10 نفر (افراد خارج از دانشگاه تهران) هزینه ثبت نام هر نفر 300 هزار تومان خواهد بود و دانشجویان دانشکده معماری دانشگاه تهران از تخفیف 50% برخوردار می باشند.

شماره حساب ۵۲۲۵۴۳۰۷۵۹ بانک ملت شماره شناسه ۱۱۵۲ به نام عوائد غیرقابل برداشت پردیس هنرهای زیبا

لطفا پس از واریز، فیش واریزی را به آدرس a.mortazavi@ut.ac.ir ایمیل نمایید؛ و روز آغاز کارگاه اصل فیش را ارائه نمایید.