نخستین رویداد کارآفرینی متمرکز بر حوزه معماری و فناوری، تحت عنوان استارت آپ ویکند معماری از تاریخ 5 الی 7 دی ماه 1396 در محل پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران برگزار شد.

استارتاپ ویکند‌ها، رویداد‌هایی 54 ساعته در حوزه کسب‌و‌کار و ایده‌یابیِ فعالیت‌های اقتصادی خلاقانه هستند که در همین راستا کارگاهی بین‌رشته‌ای در حوزه‌های معماری، فناوری، شهرسازی، علوم کامپیوتر، اقتصاد و ... تدوین گشت. هدف از این رویداد تمرکز بر فرآیند ایده‌یابی و توسعه آنها برای تبدیل به یک مدل کسب‌و‌کار است تا ضمن حل یک مسئله معماری/شهری، ظرفیت‌های طراحی یک فعالیت‌اقتصادیِ دانش‌بنیان نیز مورد بررسی قرار گیرد.  

در روز 5 دی ماه در سالن آمفی تئاتر شهید آوینی مراسم افتتاحیه با مقدمه ای از دکتر حامد مظاهریان ، معاونت محترم ساختمان و مسکن وزارت راه و شهرسازی آغاز و سپس در بخش کارآفرینی و معماری مهندس مهرداد زواره محمدی با موضوع سناریوسازی برای بهبود وضعیت شهر و مهندس بهنام کریمی پور با موضوع فرآیند های کارآفرینی و نورآوری در حوزه معماری مسئله لزوم حل معضلات شهر و معماری از طریق تفکر کارآفرینانه  با دو رویکرد بهره گیری از تکنولوژی و بهره گیری از برنامه ریزی و سیناریو سازی را بررسی نموده و در ادامه در بخش شهر هوشمند ، مهندس مهران داوری شهر هوشمند و عناصر آن را به همراه بیان نمونه های موردی در این خصوص و پلتفرم های شکل گرفته در حوزه شهر هوشمند را شرح داده و مهران قارلقی مقایسه ای میان تهران و سایر شهر‌های جهان به لحاظ ظرفیت‌ها و فرصت‌ها داشتند که می‌توان در قالب آن شهر هوشمند را ایجاد، و معضلات و مشکلات مربوطه را بر طرف نمود.

نهایتا مفهوم استارت آپ و استارت آپ ویکند توسط علیرضا خدایی به صورت مشروح ارائه شد و سینا مختاری به ارائه نمونه های موردی در حوزه استارت آپ های شکل گرفته پیرامون شهر و معماری و ساختمان پرداخت. در بخش دوم مراسم، پنلی با حضور مهندس سید جواد میر حسینی، عضو هیئت مدیره سازمان عمران و بهسازی شهری ، دکتر حیدر جهانبخش ، نایب ریس نظام مهندسی ساختمان استان تهران ، مهران حق‌بین، معمار و پژوهشگر شهر هوشمند و مهرداد زواره محمدی ، عضو کمیته معماری و طراحی شهری شورای اسلامی شهر تهران به منظور بررسی معضلات شهری و فرصت های موجود برای ایجاد استارت‌آپ‌های حوزه شهر و معماری برگزار گردید.

از شامگاه روز اول فرآیندِ طراحی و توسعه ایده‌ها آغاز شد. در طول این فرآیند تسهیل‌گرانِ استارت‌آپ از مجموعه تک‌استارز ، و مربیانی با گرایش‌های مختلف از جمله جامعه‌شناسی، معماری، اقتصاد و مدیریت، شهرسازی، گرافیک، کامپیوتر و ... دانشپذیران را همراهی و هدایت نمودند.
 

روند توسعه و پیشبرد ایده‌ها در روز دوم ادامه یافت و در روز سوم، بعد از تکمیل ایده‌ها، و تولید برنامه‌های مدون کسب و کار ، دمو و معرفی کامل پلتفرم های شکل گرفته توسط هیات داوران که شامل دکتر حامد مظاهریان ، مهندسی سید جواد میر حسینی ، مهندس بهنام کریمی پور ، کاه گودرزی و ناصر غانم زاد می‌شد،  به داوری گذاشته شد و هر تیم  دفاعیه ای 5 دقیقه ای شامل ارزش اقتصادی، بازار هدف و رویکرد های حل مسئله و موضوعات فنی پلتفرم خود را طرح کردند. در ادامه به ترتیب تیم های شهری برای همه ، بوم ورز و پرسه زن به عنوان سه تیم نخست انتخاب شدند که به عنوان جایزه سه شتابدهنده آن را وارد مرحله پیش شتابدهی خود کرده و فضا ، منتور و سرمایه کافی برای ورود به مرحله اجرایی ساخت پلفترم های موضوعه در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

این رویداد با حمایت قطب علمی فناوری معماری دانشگاه تهران و دانشکده معماری دانشگاه تهران و با همکاری موسسه مطالعات راهبردی معماری ایران و مجموعه اَویرنِس برگزار شد. همچنین از طریق سایت رسمی قطب علمی و دیگر همکاران، گزارش تکمیلی منتشر خواهد شد.