دومین نشست تخصصی روسا و اساتید  دانشکده های معماری دانشگاه های کشور در تاریخ 23 آذرماه 1394 در سالن نگارخانه پردیس هنرهای زیبا برای پرداختن به دو موضوع زیر برگزار شد:

  1. نزدیک تر کردن ارتباط بین دروس عملی و نظری؛
  2. بازتعریف رشته معماری در قالب رشته های تخصصی (یک ضرورت یا یک اشتباه؟)

در شروع نشست ریاست دانشکده معماری دانشگاه تهران، آقای دکتر شاهین حیدری، ضمن خوشآمدگویی به مدعوین لزوم برگزاری اینگونه نشست ها و هدف از آن را مورد تاکید قرارداد، وخواستار تداوم برگزاری اینگونه نشست های تخصصی شدند.

سپس دبیر نشست آقای دکتر امیرسعید محمودی ضمن ارائه گزارشی از نتایج پیگیری بیانیۀ روسای دانشکده های معماری که در سال 1393 برگزار شده بود به بحث و تبادل نظر در خصوص موضوع نشست پرداختند.

روسای دانشکده‌ها و یا نمایندگان آنها هریک مطالبی را مطرح کردند که خلاصۀ پیشنهادات هر دانشکده به قرار زیر است:

دانشگاه هنر

  1. ضرورت توجه به "تعریف" محصول آموزش در مدرسه معماری متناسب با نیازهای جامعه و چشم اندازها خواست های آتی در معماری ایران
  2. توجه به حدود و ثغور تنوع محصول آموزش معماری، متناسب با نیازهای مناطق مختلف در کشور
  3. توجه ویژه به کنترل و حتی حذف ورودی های غیرمتخصص معمار به دوره های کارشناسی ارشد معماری
  4. حضور نماینده یا هیئت نمایندگی شورای دانشکده های معماری در جلسات و حوزه های تصمیم ساز و تصمیم گیر در شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای تحول آموزش عالی و...
  5. مخالفت با تغییر عنوان رشتۀ معماری-معماری در دورۀ کارشناسی ارشد (اضافه کردن هر صفت به واژه معماری، بخشی از جامعیت آنرا حذف می کند.)

دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)

  1. بازنگری در تکثر یا چندین شاخه شدن رشته های کارشناسی ارشد در ادامه کارشناسی معماری
  2. بازنگری در محتوای دروس در سرفصل کارشناسی ارشد معماری
  3. تاکید بر ادامه کارشناسی معماری در کارشناسی ارشد معماری.

دانشگاه آزاد اسلامی قزوین

  1. دانشکده ها به تفکیک گرایش های مرتبط فعالیت کنند
  2. بازبینی جدی در سرفصل های دروس نظری
  3. تجدیدنظر در میزان پذیرش دانشجویان معماری و توجه به نیاز جامعه در این خصوص

دانشگاه هنراسلامی تبریز

  1. لزوم بازنگری در محتوا و سرفصل دروس نظری و عملی بر اساس نیازهای روز جامعه و توجه به آماده سازی دانشجو جهت ورود به حرفه بعد از فارغ التحصیلی از دوره کارشناسی به عنوان مثال پیش بینی درسی 2 واحدی تحت عنوان کارآموزی معماری جهت جبران فاصله بین آموزه ها ودانشگاهی و تجربه حرفه ای
  2. توجه به جایگاه رشته های تخصصی در ارشد نظیر منظر، انرژی، معماری اسلامی، طراحی داخلی و ... در نظام مهندسی ساختمان و سایر نهادهای مرتبط جهت استفاده از تخصص در کارهای اجرایی
  3. توجه به کارآفرینی

دانشگاه کاشان

  1. نام رشته به "مهندسی معماری- طراحی معماری" تغییر یابد
  2. محتوای دروس نظری از دروس صرفاً مبانی و بدون تعریف مشخص به دروس با محتوای کارآمد تغییر یابد
  3. سهم تاریخ معماری به عنوان بستر آموزش معماری و زمینۀ آن در دروس نظری پررنگ شود
  4. مساله محورشدن دروس کارگاهی(طرح) مدنظر قرارگیرد و الزام به تبیین مبانی نظری به هر کارگاه محول شود. با این تعریف می توان دروس مبانی نظری را حذف کرد و آن را به 1 واحد نظری هر درس طراحی منتقل کرد تا کاملاً در خدمت طراحی قرار گیرد.

دانشگاه سیستان و بلوچستان

  1. نقش و جایگاه حوزه آموزش معماری (دانشکده های معماری) که حاصل نظریات جدید حوزه آموزش و پرورش می باشد در تدوین آیین نامه ها و مقررات ملی ساختمان که در حرفه معماری اثرگذار می باشند پررنگ تر شده و سازمان های مربوط ملزم به استفاده از نظرات دانشگاه ها باشند (به نظر می رسد در حال حاضراین ارتباط به قدرکافی وجود ندارد)
  2. بعضی از مباحث نظری اختصاصی ترشده و متناسب با مباحث حرفه ای و در خدمت طراحی معماری تعریف گردد.
  3. حدود دروس طراحی معماری از نظر تناسب با مقاطع مذکور بازتعریف شده و مباحث نظری متناسب با آنها معرفی و ارائه گردد.

دانشگاه یزد

  1. ایجاد هماهنگی های لازم بین وزارت علوم و راه وشهرسازی و برنامه و بودجه به منظور ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا و نحوه ورود به حرفه از طریق:
  • جلسات مشترک
  • حضور نمایندگانی در جلسات وزارتخانه ها
  • حضور نمایندگان تصمیم گیر در جلسات دوره ای دانشگاه
  • ایجاد ائتلاف بین دانشگاهی به منظور همدلی در شیوه های آموزش و مقررات آموزشی
  1. لزوم توجه به طول مدت تحصیل(عامل زمان) به ویژه در دوره کارشناسی به عنوان مولفه حیاتی در فرایند آموزش مهارت معماری، در تدوین راهبردهای آموزشی.

دانشگاه گیلان

  1. از آنجا که ارائه سرفصل واحد از سوی وزارت علوم برای ماموریت گرایی و هدفمندی دانشکده ها بر مبنای موقعیت جغرافیایی و اجتماعی- فرهنگی مشکل اساسی ایجاد می نماید، مناسب است که بازنگری و چیدمان واحدها و پیشنیازی و سرفصل دروس از سوی دانشکده های مختلف در پهنۀ ایران، بر اساس اهداف و ویژگی های هر دانشکده، انجام پذیرد.

دانشگاه شهیدبهشتی

  1. متلاشی شدن رشته معماری به رشتهای تخصصی علوم معماری متوقف شود
  2. به دانشگاه های پرسابقه و توانا(که باید تعریف شود) اجازه داده شود که در صد بالایی از ظرفیت کارشناسی ارشد خود را طی یک امتحان جامع از فارغ التحصیلان کارشناسی خود انتخاب کنند. (پیشنهادی بینابین ارشدپیوسته و ناپیوسته)

دانشگاه شهیدرجایی

  1. پذیرش دانشجویان رشتههای سایر غیرمعماری برای ورود به رشته معماری در مقاطع بالاتر حذف گردد. یعنی حتما فارغ‌التحصیلان معماری در رشته معماری پذیرفته شوند
  2. برای ورودی دیپلمه‌ها برای رشته معماری حتماً مبحث اسکیس معماری درنظر گرفته شود مثل طراحی صنعتی و رشته‌های دیگر که هنوز کنکور عملی وجود دارد
  3. حتماً پس از فارغ‌التحصیلی در مقطع لیسانس دانشجو به مدت حداقل دوسال در جامعه معماری کارکند بعد از آن اجازه شرکت در کنکور مقاطع بالاتر را داشته باشد
  4. ارتباط دانشجو با کارگاه‌های ساختمانی و بناها و محوطه‌های تاریخی در بیشتر واحدهای درسی لحاظ گردد.

دانشگاه تهران

  1. ضرورت دارد تا رشته معماری در دورۀ کارشناسی‌ارشد ناپیوسته معماری به عنوان ستون فقرات این رشته حفظ شود؛
  2. ضرورت دارد تا کمیت‌های منتخب از اعضاء این نشست برای بازنگری عناوین و محتوای رشته‌های معماری در دوره‌ی کارشناسی‌ارشد زیرنظر وزارت علوم تاسیس شود؛
  3. ضرورت دارد تا ساختار و محتوای دروس عملی و نظری در رشته معماری بازنگری شده و در این بازنگری امکان تخصیص 70% دروس اجباری و 30% دروس اختیاری برای بالابردن سهم دانشگاه‌ها در تعریف برنامه‌ریزی آموزشی مطابق با نیازهای منطقه‌ای و فلسفه دانشگاهی محیا گردد.

 در این نشست توافق شد:

  • تا همه ساله نشست دانشکده های معماری در دانشگاه تهران برگزار گردد؛
  • یک سایت اطلاع رسانی در دانشکده معماری دانشگاه تهران جهت انعکاس نظرات اساتید و دانشجویان در خصوص آموزش معماری در دانشگاه تهران راهاندازی شود.