نخستین نشست تخصصی با موضوع «طبیعت در محیط انسان ساخت: شکل دادن به آب» روز چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه 1395 با حضور متخصصین ایتالیایی جان لوکا اراتزیو و ایلاریا تارگتا توسط دانشکده معماری با همکاری قطب علمی فناوری معماری دانشگاه تهران، برگزار شد. ایده اصلی برگزاری این نشست تکمیل مباحث کلاس انسان، طبیعت، و معماری دانشجویان کارشناسی معماری دانشگاه تهران بود که با حضور مخاطبانی از دیگر مقاطع و گرایش های معماری پربارتر گردید. این نشست با موضوع چگونگی کاربست آب در فضای داخلی و فضای بیرونی به صورت آبنما، استخر، فواره، حوض، جداره‌های آب، تلفیق هنرهای تجسمی با آب و ... هدف ارائه خلاقانه آب به گونه‌ای که پایدارترین شکل در مدیریت پس از اجرا را در خود داشته باشد، پیگیری ‌نمود. در طی این نشست در زمینه مدیریت پایدار عناصر آبی در طراحی معماری از نقطه نظر بهینه‌سازی میزان مصرف آب و کاهش میزان نیاز به نگهداری پس از اجرا در عین ارائه خلاقانه ایده‌های طراح بحث و تبادل نظر صورت پذیرفت.

در طول این نشست چند پروژه اجرا شده موفق در کشورهای مختلف از آغاز فرآیند طراحی تا اجرا، با تأکید بر جزئیات مراحل اجرایی و مدیریت پس از ساخت بررسی گردید. در طی این بررسی با توجه به این موضوع مهم که معمار پل ارتباطی تخصصی بین کارفرما و تمامی تخصص‌های دخیل در اجرای طرح است، نکاتی مورد بررسی قرار گرفت. آن چه که از ماحصل جلسه پرسش و پاسخ که در انتهای نشست برگزار شد برداشت گردید، تأکید بر قدرت ایده‌پردازی طراحان داخلی و نیاز به تلاش برای ارتقا اجرا و مدیریت عناصر طراحی با آب چه در فضاهای داخلی و چه در فضاهای خارجی است.

در جلسه هم‌اندیشی که در خلال این نشست با حضور متخصصان ایتالیایی جان لوکا اراتزیو و ایلاریا تارگتا، دکتر پرستو عشرتی عضو هیأت علمی دانشکده معماری دانشگاه تهران، و مهندس هادی نادری نماینده قطب علمی فناوری معماری دانشگاه تهران برگزار گردید، زمینه‌ ادامه همکاری‌ها بررسی و مقرر گردید در این راستا در نیمسال نخست سال تحصیلی 96-1395 کارگاه و نمایشگاه مشترکی با موضوع کاربست آب در طراحی معماری در محل دانشکده معماری دانشگاه تهران برگزار گردد که جزئیات آن در آینده اعلام خواهید گردید.