گزارش کارگاه مشترک دانشکده معماری دانشگاه تهران و دانشگاه ورسای پاریس - دانشکده معماری
در بهمنماه سال 1394 پیشنهاد کارگاهی مشترک از طرف مدیریت محترم دانشکده معماری به اینجانب محول گردید. فرصتی استثنایی برای نیل به آرزویی دیرینه: تجربهی کار و طراحی همگام و شانهبهشانهی دانشجویان ایرانی و دانشجویان یکی از مطرحترین دانشگاههای کشور فرانسه در زمینهی آموزش معماری؛ روند شکلگیری این کارگاه و تلاشهایی که در تکتک مراحل آن صورت گرفت (با تمام فراز و نشیبهای که به همراه داشت) درنهایت منجر به دستیابی به نتیجهای درخور توجه و ملموس، چه از دیدگاه علمی و چه از دیدگاه شخصی و شخصیتی برای دانشجویان منتخب حاضر در کارگاه گردید. در این نوشتار، روند شکلگیری کارگاه و مراحلی که برای برگزاری آن طی شد، بهصورت مشروح ارائه میگردد.
امروزه ایجاد ارتباط دانشگاهی بین دانشگاههای مطرح دنیا امری پسندیده، پذیرفتهشده و معمول در عرصهی جهانی است. ارتباطاتی از قبیل تبادل دانشجو، کارگاههای مشترک، دروس مشترک، آموزش آنلاین و اردوهای آموزشی مشترک، رویههایی است که ثمرات آن در جامعهی جهانی و بهطور اخص، جامعهی دانشگاهی مدتهاست که بهطور ملموس درک شده؛ تا جایی که در بیشتر دانشگاههای مطرح در سطح جهان، مبادلهی دانشجو برای یک یا دو ترم با دانشگاهی دیگر در کشوری غیر از کشور دانشگاه مبدأ امری متداول است.
در کشور عزیزمان ایران، به دلایلی که بر جامعه دانشگاهی پوشیده نیست، همواره به اینگونه ارتباطات آکادمیک به دیدهی شک و تقبیح نگاه شده و اگر هم ارتباطی برقرار شده است از جنسی نبوده که برای دانشجو، بهعنوان رکن اصلی نظام آموزش عالی، ملموس باشد. منظور نگارنده از تجربهی ملموس برای دانشجویان، همکاری شانهبهشانه با دانشجویانی هم سن و سال و هم رشته در قالب یک رقابت سالم است؛ تجربهای که میتواند ضمن ایجاد روحیهی خودباوری و اعتمادبهنفس در دانشجوی ایرانی، به او نشان دهد که توانایی دستیابی به دانشِ روز در سطح جهانی را داشته و شاید حتی تواناییهایی بهمراتب بیشتر از دانشجویان جهان اولی مشغول در فلان دانشگاه معتبر و سطح اول جهانی دارد.
در آموزههای دینی و مذهبی ما نیز برای کسب علم و دانش و محدود نکردن افقهای آن تأکید فراوان شده است. نگارنده در این مجال قصد ریشهیابی علل این فقدان بزرگ در جامعهی دانشگاهی کشور را ندارد و صرفاً به گوشزد کردن این نکته به آنانی که اینگونه ارتباطات علمی و دانشگاهی را برنمیتابند بسنده میکند که:
عَسی أن تکرَهوا شَیئاً وهو خیرٌ لکم {...} (بقره/ 216)
و چهبسا چیزی را ناخوشایند بدانید، درصورتیکه خیر شما در آن است.
علی اصغر ادیبی
عضو هیئت علمی دانشکده معماری
برای خواندن گزارش کامل اینجا کلیک نمایید.