کارگاه "خشتِ نو" با همکاری دانشکده‌ی معماری دانشگاه تهران، دانشکده‌ی هنر و معماری دانشگاه یزد و سازمان میراث فرهنگی استان یزد برگزار شد. این کارگاه به مدت چهار روز از تاریخ 19 لغایت 22 اردیبهشت ماه دایر شد و محورهای زیر را دنبال کرد:

الف: اصول و روشهای حفاظت از سازه های گلین

ب: آشنایی با نحوه‌ی بهره‌مندی از خشت در معماری سایر نقاط جهان.

ج: معرفی راه‌های بهینه‌سازی خشت به لحاظ سازه‌ای و زیبایی‌شناسانه، به منظور اشاعه‌ی استفاده از آن در سازه‌های نوین.

د: آشنا‌ کردن دانشجویان با مقوله‌ی "معماری گلین".

در راستای تحقق بخشیدن به این محورها، برنامه‌های کارگاه به گونه‌ای تنظیم شدند که ضمن پوشش بحث‌های نظری پیرامون موضوعات مطرح شده، شرکت کنندگان در فرآیند عملی ساخت و پرداخت ساخت‌مایه‌های گلین و به‌کارگیری آن ها در اجرای سازه‌های طراحی شده دخالت کنند. به این ترتیب، زمینه‌ای مهیا شد که به واسطه‌ی آن، چالش‌های پیشِ رو در فرایند طراحی و اجرای سازه‌های گلین، برای شرکت کنندگان، بیش از پیش ملموس و قابل درک شود.

در جلسه‌ی نخست کارگاه که از ساعت 9 صبح تا 12 ظهر در پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران به طول انجامید؛ آقای دکتر محمدحسن خادم‌زاده سخنرانی خود را تحت عنوان حفاظت از سازه‌های گلین ارائه نمودند. سپس آقای دکتر محسن عباسی هرفته استادیار دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد سخنرانی خود را با عنوان  نمونه‌هایی از مصادیق امروزین معماری با خاک بیان نمودند. در ادامه آقای مهندس محمدعلی دانشی­‌راد به معرفی نمازخانه‌ی گلین فکه که یکی از تجارب ارزنده‌ی نوین در زمینه‌ی معماری گلین است پرداختند. در بعد از ظهر از ساعت 2 الی 6 نیز این جلسه با ارائه‌ی طرح‌های پیشنهادی برای بخش عملی کارگاه، از سوی شرکت کنندگان و هدایت طرح‌ها از سوی آقایان دکتر خادم‌­زاده و دکتر عباسی ادامه یافت.

در روز اول برگزاری کارگاه در یزد، جناب دکتر نریمان فرح‌زا مدیر گروه معماری گلین پژوهشکده‌ی معماری بومی دانشگاه یزد ضمن استقبال از شرکت‌کنندگان، مقدماتی را در باب فعالیت‌های پژوهشکده‌ی معماری بومی و نیز پیشینه‌ی برگزاری کارگاه‌های مشابه ارائه‌ کردند. پس از اتمام این جلسه، شرکت‌کنندگان به سمت محوطه‌ی مهیا شده برای فاز عملی کارگاه هدایت شدند و پس از دریافت تجهیزات لازم در دو نوبت صبح و عصر به اجرای طرح‌های مورد نظر خود پرداختند. در خلال برگزاری فاز عملی کارگاه، سخنرانی آقای دکتر فرح‌زا با عنوان روشهای نوین معماری گلین ارائه شد و سپس آقای مهندس ساشا ریاحی، معاون محترم میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان سخنرانی خود را با مرمت مسجد خشتی ده نو میبد برای شرکت کنندگان ارائه نمودند. در ادامه به تکمیل طرح‌های خود پرداختند. لازم به ذکر است که در تمامی مراحل کار، امکان بهره‌مندی از راهنمایی‌های استادکاران مجرب و اساتید گرامی برای هریک از شرکت‌کنندگان فراهم بود.

در پایان روز سوم کلیه‌ی پروژه‌ها با حضور همه‌ی شرکت‌کنندگان به داوری گذاشته‌شدند و محاسن و معایب هر یک، توسط اساتید و دانشجویان حاضر در کارگاه مورد نقد و بررسی قرار گرفت. به این ترتیب فاز عملی کارگاه که با حمایت و حضور مستمر  جناب دکتر خادم‌زاده و جناب دکتر فرحزا و در طی سه روز و در دو نوبت صبح و عصر برگزار گردید، به کار خود خاتمه داد.