گفتگویی با دکتر کتایون تقی زاده - دانشکده معماری arch
- معرفی خود و سابقهی همکاری شما با دانشگاه تهران:
در سال 1375 در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته از دانشگاه شهید بهشتی و در سال 1385 در مقطع دکتری از دانشگاه تهران در رشته معماری فارغالتحصیل شدم. پس از فارغالتحصیلی به عنوان عضو هیاتعلمی در دانشکده معماری دانشگاه تهران شروع به کار کردم و طی این مدت مسئولیتهایی از جمله مدیر گروه معماری پردیس بینالمللی کیش، مدیر گروه معماری پردیس البرز و معاونت تحصیلات تکمیلی و پژوهشی دانشکده معماری را برعهده داشتهام.
- نقاط قوت و ضعف دانشکده از دید شما
در حال حاضر دانشکده معماری دانشگاه تهران از نقاط قوت زیادی برخوردار است از جمله آن میتوان به ساختار مستحکم دانشگاه، سابقه طولانی آن، وجهه ارزشمند کشوری و مهم تر از همه نیروی انسانی آن اشاره کرد. همچنین به موارد زیر نیز می توان اشاره نمود:
- توانمندی بالقوه و بالفعل هیئت علمی با رتبه های مختلف علمی
- امکان ارائه خدمات آموزشی و پزوهشی به سایر مراکز آموزش عالی
- انتشار مجله علمی - پژوهشی معتبر و فعال
- وجود سایت اطلاع رسانی فعال و روزآمد دانشکده
- وجود کارشناسان ماهر و کارکنان در حوزه های مختلف با تخصص های مختلف
در کنار این نقاط قوت نقاط ضعفی نیز دیده میشود. زیر ساختهای فیزیکی دانشکده از نظر کمی و کیفی است که عمدتا قدیمی و مستهلک هستند، از دیگر نقاط ضعف دانشکده کمبود منابع آن است. دانشکده معماری دانشگاه تهران سرشار از انرژی جهت انجام کارهای بزرگ است و تنها مشکل تامین منابع کافی برای اجرای این ایدههاست. از دیگر موارد می توان به بهره برداری ناکافی از نتایج پژوهش های کاربردی و ارتباط ناکافی با بخش صنعت و دستگاه های اجرایی و مراکز آموزش در امر پژوهشی و آموزشی اشاره کرد.
- اهداف مد نظرتان برای دانشکده معماری
- ارتقا جایگاه و رتبه دانشکده معماری دانشگاه تهران در منطقه و جهان
- پذیرش عضو هیات علمی
- افزایش جذب دانشجویان غیر ایرانی
- استفاده از اساتید برتر در امر آموزش
- ارتقا کیفیت و کمیت تجهیزات و محیط آموزشی
- ارتباط با صنعت از طریق انجام پایان نامه های ارشد و رساله های دکتری در راستای نیازهای جامعه
- جذب منابع مالی از طریق انجام طرح های پژوهشی و تحقیقاتی
- صحبتی با همکاران و دانشجویان به عنوان رییس دانشکده
دانشکده معماری دانشگاه تهران متعلق به همه اساتید، کارکنان و دانشجویان آن است، برای ارتقای سطح دانشکده و دانشگاه همه مسئول بوده و مسئولان اجرایی تنها جهت دهنده و محرک هستند، بنابراین با اجرای مواردی همچون احترام به دیگران، روحیه انتقادپذیری، روزآمد بودن در زمینه های علمی و تخصصی، تقویت روحیه کارگروهی و حفظ اخلاق حرفه ای می توان به اهداف مورد نظر دانشکده و دانشگاه دست یافت.
در پایان تاکید می نمایم همانگونه که دانش آموختگان و استادان این دانشکده آثار ماندگاری را در این کشور در زمینه معماری به جای گذاشتهاند، آینده کشور نیز از فعالیتها و آثار ماندگار دانشجویان نسل حاضر شکل خواهد گرفت.